Selvom den er fra 2001 og snart runder 10.000 timer, så udgør den selvkørende Holmer Variant et godt makkerpar med den selvkørende Holmer T4 roeoptager hos I/S Gammeleje Gods og Agrifos I/S.

- Når markerne ikke tillader, at vi kan kører en omgang på marken, og læsse roerne af i vognen på vejen, så sætter vi den selvkørnede Holmer Variant ind som pendulvogn mellem roeoptageren og vognene, der kører til fabrikken, forklarer Sten Sigersted, driftsleder hos I/S Gammeleje Gods.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På den måde holdes traktorer og vogne på vejen, og kapaciteten opretholdes på roeoptageren.

0,5 hektar mere i timen

Kapaciteten på roeoptageren, når den selv læsser af i vognene på landevejen, ligger i gennemsnit på 0,9 hektar i timen.

- Når vi har Varianten til at køre på siden af optageren, så stiger kapaciteten med 0,5 hektar i timen til 1,4 hektar. Men det er naturligvis en dyr kapacitetsforøgelse. Især fordi den står stille i ti måneder om året.

- Men da vi har en meget lav afskrivning på den gamle maskine, så behøver vi ikke at skulle ofre en sneglekasse til den, så vi eksempelvis også kunne bruge den til frakørsel af korn i høsten. Da det er en ældre maskine, holder vi den kørende så længe som muligt med et minimum af omkostninger på den. Derfor bliver det også sorgens dag, når den ikke kan mere, siger Sten Sigersted.

Han fremhæver også, at det er to helt forskellige regnestykker, om den selvkørende Variant kører ved siden af optageren eller ej:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kapaciteten vil også være højere på de korte træk, hvis optageren ikke skulle holde stille for at læsse af. Derfor skal man huske at regne hele regnestykket igennem.

Nyt optagerbord

Den nye Holmer T4-optager, er som en af de få i Danmark udstyret med det nye HR-optagerbord.

Det nye HR-optagerbord er udstyret med EasyLift-teknologi, som betyder, at sensorer føler på afpudserne og derefter justerer kitskærene, som kører roerne op ad jorden.

Det betyder, at optageren hele tiden sørger for at tage roerne op med et minimum af jord.

- Det hele sker helt automatisk på enkelt rækkeniveau, hvor vi før skulle justerer hver række manuelt, fortæller Sten Sigersted, som dog ønsker en smule forbedringer til fremtidige versioner:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når vi kommer til et plejespor og hæver de enkelte kitskær helt op fra rækkerne, så kan vi ikke længere køre i automatik-mode. Og det ville egentligt være rart, at vi kan det i fremtiden, da det ofte er de samme rækker det drejer sig om i optagerbordet.

Én forrude

Den nye Holmer T4 skiller sig markant ud, sammenlignet med den T3, som de to vestlollandske selskaber tidligere kørte med.

- Der er væsentligt bedre førerkomfort, hvor blandt andet forruden nu er i ét helt stykke, i stedet for at være delt på midten, som Holmer har kørt med i mange år, fortæller Henning Bak, som er fast chauffør på optageren.

Han fremhæver også højre armlæn, hvor samtlige funktioner til styringen af maskinen er samlet.

- Service på optageren foretages fra FMR Maskiner, og serviceniveauet er helt i top, og det er rart at have den tryghed i sæsonen, siger Henning Bak.