For niende år i træk sætter dansk økologi-eksport rekord og er således cirka syvdoblet på 10 år.

Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Der blev i alt sendt danske øko-varer for 1.721 millioner kroner til både nære og fjerne eksportmarkeder i 2014, hvilket dermed er en stigning på 12 procent på et år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Økologi er slået igennem i dagligvarekæder og professionelle køkkener i rigtig mange lande - og udviklingen går kun i én retning: opad! Dansk økologi er eftertragtet i udlandet på grund af vores mangeårige erfaringer med økologisk produktion. Vi er det land i verden, der har den højeste økologiandel i vores fødevaresalg. Det betyder blandt andet, at de danske virksomheder kan bidrage med et bredt udvalg af innovative, økologiske produkter, siger Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, som vurderer, at den positive udvikling vil fortsætte.

- Vi forventer, at den danske eksport af økologiske varer vil fortsætte med at stige minimum 10 procent hvert år de kommende år og således nå minimum tre milliarder i 2020. Det er en udvikling, som er til stor gavn for vækst- og jobskabelsen inden for den grønne sektor - og ikke mindst for dansk miljø, natur og grundvand, påpeger Helene Birk.

Eksporten breder sig

Tyskland er fortsat det største eksportmarked for danske øko-virksomheder og udgør 48 procent af eksporten. Mens Sverige i 2014 har stået for den største stigning og udgør nu 17 procent af den samlede øko-eksport fra Danmark.

Eksporten af økologiske mejerivarer og æg vejer fortsat tungest i statistikken og udgør 51 procent af eksporten. Det er en tidobling siden 2005. Eksporten af økologisk frugt og grønt steg mærkbart fra 120 millioner kroner i 2013 til 210 mio. kroner i 2014 - hvilket svarer til en stigning på 75 procent.

Ifølge Helene Birk er minimum 70 procent af de danske øko-virksomheder i gang med eksport i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den udenlandske interesse for dansk økologi breder sig til flere typer af varer og virksomheder. Forarbejdede varer som frosne grøntsager, drikkevarer, snacks, babyprodukter og i det hele taget økologiske convenience-produkter er i stigning - ganske vist fra et meget lavt niveau, forklarer Helene Birk.