Valtras fjedre generation af N-serien rummer stor kraft på blot fire cylindre samt ny teknologi i form af anti-spin-kontrol.

Efter Valtras succes med lanceringen af T7 sidste år, er den omfattende make-over nu kommet til Valtra N-serien.

Den fjerde generation af N-serien leveres i fire versioner, og foruden de trinløse Direct-modeller og Versu-modellerne med powershift, så leveres N4-serien også i en HiTech- og Active-udgave, hvor standard udstyrsniveauerne er lavere.

PowerGear har været i Sverige og set nærmere på de nye modeller i N-serien

185 hestekræfter på fire cylindre

Hele N4-serien rummer seks forskellige størrelser fra 105 til 185 maksimale hestekræfter

Valtra kan med den nye topmodel tilbyde markedets hidtil stærkeste firecylindrede traktor i topmodellen N174, hvor de nominelle 165 hestekræfter boostes til 185, når Sigma-power slår til ved vrid på PTO-akslen.

Effekten leveres i de tre største modeller fra en 4,9 liters Agco-Power motor, og i de tre mindste modeller fra en 4,4 liters Agco-Power motor.

Motoren overholder de nyeste emissionskrav (Tier 4 Final) ved ren SCR-teknologi. Det betyder, at der skal påfyldes AdBlue på traktoren, og der hverken er EGR-teknologi, med ekstra sod i motorrummet, eller dieselpartikelfiltre, som skal renses.

På topmodellen yder traktoren 730 newtonmeter ved 1.500 motoromdrejninger. I forhold til den tidligere topmodel i N3-serien, så er den nye topmodel fået 30 newtonmeter mere og 10 ekstra hestekræfter.

Mindre hjulslip

Som noget helt nyt så kan N4-serien udstyres med næsten samme type ESP, som leveres til biler.

Systemet kalder Valtra for Anti-spin-regulator, og chaufføren indstiller i traktorterminalen systemet i fem forskellige niveauer, afhængigt af hvor meget hjulslip der accepteres, og traktoren vil herefter sørge for at begrænse hjulslippet. På de trinløse traktorer vil hydrostaten regulere ned, og på powershift-modellerne, vil traktoren automatisk tage omdrejningerne af motoren, indtil radaren igen melder om acceptabelt hjulslip.

Valtra fortæller, at hvis hjulslippet blot kan reduceres eksempelvis 12 procent, kan brændstofforbruget også nedsættes med cirka 12 procent.

Valtra har i flere år kørt med firehjulstrækket, som også kobles over hjulslippet, og derfor vil N4-serien også automatisk indkoble firehjulstrækket, når radaren måler hjulslip.

Lånt fra familien

Den nye N4-serie deler mange detaljer fra storbroren i Valtra T4-serien, hvor blandt andet den nye kabine også kommer fra.

Den nye kabine er 20 centimeter bredere end den forrige, og på N4-serien kan kabinen vælges med en enkelt dør i venstre side, eller døre i begge sider. Desuden kan kabinen vælges med et stort glas i højre side, og det nye SkyView-tag til blandt andet arbejde i skoven.

Den nye N-serien er også blevet væsentligt kraftigere, i form af en ny foraksel, hvor belastningen er øget 40 procent til maksimalt 7,5 ton.

Hydrauliksystemet er opdateret, så der kan tilbydes en 200 liters LS-hydraulikpumpe, og der kan vælges op til syv hydraulikudtag. Liften i bag løfter 7,8 ton. Venderadius på den nye model er helt nede på 4,5 meter.

Udstyr efter ønske

Hvis man ikke har behov for trinløs transmission eller måske en dyr LS-hydraulikpumpe, så kan Valtra med HiTech-versionen tilbyde en traktor, som har et lavere udstyrsniveau. Eksempelvis er der i HiTech-versionen mekaniske hydraulikventiler med en tandhjulspumpe til hydraulik, men med samme powershift-transmission, som i Versu og Active.

Til trods for de mekaniske hydraulikudtag, så tilbydes HiTech-versionen med elektriske ventiler til en frontlæsser og dermed kan traktoren leveres med hydraulik-assistent, hvor traktoren selv sætter omdrejninger på motoren, når frontlæsseren aktiveres.

Alle powershift-modellerne har hill-hold og kan dermed holdes på bremsepedalerne på bakker, og ved frontlæsserarbejdet er det heller ikke nødvendigt at benytte koblingen, men traktoren standser ved blot aktivering af bremsepedalerne.