Den har officiel premiere på Agritechnica 2015, men den store John Deere på fire bælter har allerede været i Tyskland i en måned, og her fik Maskinbladet lov til at prøvekøre den store amerikaner.

Magdeburg, Tyskland

Hidtil har John Deere tilbudt den store 9R på enten fire lige store hjul eller i T-versionen på to bælter. Med den nye 9RX tilføjer producenten endnu et alternativ til serien. Med fire bælter og knækstyring udfordrer John Deere konkurrenten Case IH Quadtrac på hjemmemarkedet, og med en totalbredde på under tre meter har John Deere også store forventninger til 9RX her i Europa.

John Deere 9RX kommer i fire størrelser. Kraftigste model bliver 9620RX med 620 hestekræfter og mindste model bliver 9470RX med 470 hestekæfter. De to mindst modeller anvender John Deere motorer på 13,5 liter mens de to største kører med en 15 liters Cummins motor.

Transmissionen er en e18 powershift transmission med 18 fremadgående gear og seks bakgear. Transmissionen er elektronisk styret, og når traktoren arbejder i marken eller kører transport kan transmissionen sættes op til automatisk at udføre gearskift i forhold til belastning og hastighed.

John Deere design

Motorer og transmission deler den nye 9RX med 9R og 9RT. Den store nyhed er derfor undervognen med de fire bælter og en ny kabineaffjedring. Undervognen har John Deere selv designet, og i udviklingen af undervognen er der lagt vægt på, at skal kunne overføre de mange hestekræfter, være let at vedligeholde og kunne køre på offentlig vej. De fire bælteenheder er monteret på et nyt og kraftigt slutdrev. De fire enheder er med et stort trækhjul, hvor klodser på bælternes inderside går i indgreb. Det eliminerer risikoen for at bælterne skrider og trækhjulets store diameter forlænger levetiden på bælterne. 9RX kan leveres på enten 762 eller 914 millimeter brede bælter. Bælterne leveres i to kvaliteter, hvor det dyreste bælte har en speciel Duradrive opbygning, som fordobler bæltets levetid.

Det forreste og bagerste hjul i undervognen er lige stor, og imellem er der placeret to mindre bærehjul. Samtlige hjul er vedligeholdelsesfrie og først efter 1.500 timer skal der kontrolleres olie på hjulene.

Enorm bæreflade

Forhjulet er blot hævet 20 millimeter og baghjulet 10 millimeter i forhold til de mindre bærehjul. Ifølge John Deere giver det bælterne på nye 9RX en ekstrem stor bære- og trækflade.

John Deere har selv sammenlignet bærefladen på en 9RX med de brede bælter og bærefladen på en 9R hjultraktor med IF800/70R38 tvillinghjul hele vejen rundt. Bærefladen på bæltetraktoren er 89 procent større end på hjultraktoren, og med 762 millimeter bælter er forskellen 57 procent.

Ny kabineaffjedring

Hvor John Deere 9R og 9T har affjedring af enten forhjulene eller bælteundervognen, så er den nye 9RX uden affjedring, og derfor har John Deere konstrueret en ny kabineaffjedring til traktoren. Kabinen står på en firepunktsaffjedring som isolerer traktoren fra undervognen. Samtidig sørger krængningsstabilisatorer og dæmpere for, at stabilisere kabinen både på langs og på tværs af kørselsretningen.

Frit valg på tre hylder

Som de eneste tilbyder John Deere nu tre varianter af en stortraktor på plus 500 hestekræfter. Dermed er det op til landmanden at vurdere hvilken variant der opfylder hans behov.

John Deere mener selv, T-modellen med kun to bælter og minimum af effekttab i transmissionen er det mest effektive trækdyr, når forholdene er ideelle og der køre ligeud. Til gengæld vinder den nye 9RX, når forholdene bliver vanskeligere, når der arbejdes på sidehæld og når der drejes. Hjultraktoren vinder ingen af de fem discipliner, som John Deere har linet op, men er til gengæld den mest fleksible.

John Deere 9RX vejer små 27 ton, og det er dermed den suverænt tungeste af de tre 9R-modeller. Traktoren kan leveres både med og uden trepunktslift og kraftudtag. Der kan monteres op til otte hydraulikudtag bag på traktoren, og som option kan den levers med en hydraulikkapacitet på hele 435 liter pr minut. Dieseltanken rummer knap 1.500 liter og i tanken til AdBlue kan der være 84 liter.