Italienske ITRunner kan skræddersy netop den kroghejsvogn, som passer til den enkelte bedrift i Danmark - og måske skal vi til at kigge nærmere på konceptet med én undervogn og flere containere.

Lykkehus Maskinservice er den danske importør af de italienske vogne, og indehaver Preben Lykkehus fortæller, at der er mange muligheder med en kroghejsvogn på bedriften, frem for flere tipvogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ofte bruger man et par vogne kun til korn, og en ekstra vogn eller to til kørsel, men i stedet for at holde flere undervogne kørende, så kan det hurtigt blive en økonomisk fordel i at holde én undervogn kørende, og i stedet have flere containerkasser.

- Selvom kroghejsvogne er noget dyre i indkøb, end en almindelig tipvogn, så kan det hurtigt blive en god forretning, hvis man udnytter mulighederne med skift af de forskellige containere.

Preben fremhæver også bremserne på undervognen, som en vigtig årsag til at vælge netop én vogn, frem for flere.

- Det er meget vigtigt at holde bremserne i orden, bremser vognen for dårligt, så går det ud over traktoren. Slides der unødigt hårdt på traktorens bremser, så kan det give spåner i bagtøjet, og en moderne trinløs transmission med bare de mindste jernspåner, kan få katastrofale følger.

Lav læssehøjde

ITRunner-vognene skiller sig ud på markedet ved blandt andet at have en lav læssehøjde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Rullerne, hvor bund af containerne skal kører, er bygget ned i selve vognrammen, og det giver en 200 millimeter lavere læssehøjde end mange af de konkurrerende vogne på markedet.

- Det betyder, at der kun er 85 centimeter fra jorden til den første ruller bagerst på vognen, og jo lavere vogn, jo lavere kiplængde giver det på containerne, fremhæver Preben Lykkehus.

Han påpeger, at det eksempelvis er en fordel for entreprenører, som læsser gravemaskiner og andet på vognen.

- Faktisk kan vognene udstyres med hydraulisk undervogn, og da det kan sænkes manuelt fra traktorens kabine, så giver det pludselig en endnu lavere højde på vognen.

Med et hydraulisk affjedret træk på vognen, kan to hydrauliske cylindrer kippe vognen yderligere, og hvis trækket hæves ved aflæsning, så opnås der hele 65 grader tipvinkel, hvilet gør det betydeligt lettere at læsse tunge materialer af, som lerjord og lignende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ved aflæsning af eksempelvis korn, er det dog intet problem at tømme containerkassen med den standard aflæssevinkel.

Flere modeller

Vognene er bygget af højstyrkestål, og leveres i to- og treakslet versioner fra 14 til 34 ton totalvægt.

- Den største vogn i serien har en totalvægt på 34 ton, og løfter 30 ton med maksimal containerlængde på 8,2 meter.

Vognene kan udstyres med fjernbetjening, og eget hydraulikanlæg, som drives fra traktorens PTO.

- Der er rigtig mange detaljer på vognen, og eksempelvis er samtlige hydraulikslanger pakket ind, så solens stråler ikke giver møre hydraulikslanger med tiden. Det viser, at der er tænkt over kvaliten på vognen, påpeger Preben Lykkehus.