Bæltemaskiner i Danmark skal transporteres på blokvogne - selvom totalvægten stiger med det dobbelte.

Hvis der ikke søges dispensation - eller dispensationen ikke gives for kørsel med bæltekøretøjer på de danske landeveje, så er eneste udvej en blokvogn.

Som det ser ud på nuværende tidspunkt, så skal alle bæltemaskiner transporteres på blokvogn på offentlig vej. Baggrunden skyldes et for stort tyk på landevejen, med ødelagte veje til følge.

Efter transportministeren mødtes med Færdselsgruppe på Bregentved Landbrug for at se på bæltekøretøjer, kunne han godt se det groteske i, at sætte tungebælte-maskiner på blokvogn, og lade totalvægten sige med knap det dobbelte - og lade det hele trykke på de danske landeveje på et langt mindre areal.

Ved ministerens besøg, var en selvkørende Grimme Maxtron roeoptager sat på en fire akslet blokvogn og tilhørende tre-akslet lastbiltrækker.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Grimme Maxtron er den tungeste tænkelig landbrugsmaskine på markedet, som vejer over 30 ton og er kørende på to bælter forrest og hjul på den drejende bagaksel.

- Endda med en bæltebredde på blot 0,6 meter bliver trykket på vejen kun 4,94 kg/cm2, som stadig er væsentligt mindre end en lastbil, prioritere Mogens Kjeldal, teknisk rådgiver hos Danske Maskinstationer og Entreprenør og medlem af Færdselsgruppen. Han henviser til lastbilen med blokvogn, som trykker 8,0 til 9,0 kg/cm2.

- Vi er naturligvis opmærksomme på, at det drejer sig om kontaktfladen under klodserne ved vejkørsel og at kontakttrykket i kg pr kvadratcentimeter (kg/cm2) er større på vejen end i marken, påpeger Mogens Kjeldal.

Lang behandlingstid

Derfor giver det ikke meget mening, at sætte bæltekøretøjerne på blokvogne og fragte dem rundt på den måde:

Desuden skal af- og pålæsning ske på fast grund, og det vil hæmme den øvrige trafik yderligere, da den flere steder skal spærres for at af- og pålæsse maskinerne.

- Når bæltemaskinerne transporteres på blokvogn er højde og bredde dimissionerne ofte overskredet, og derfor skal der søges om flytning af køretøjerne, og det tager meget varierende tid - lige fra to timer til tre døgn, fra ansøgningen er sendt af sted til tilladelsen kommer - i en travl sæson, hvor vejret spiller meget ind, så er det helt umuligt at planlægge ned i mindste detalje for hvordan transporten skal foregå, og det kan være meget problematisk også rent økonomisk, fortæller Mogens Kjeldal og tilføjer:

- Det er slet ikke sikkert, at der er en blokvogn disponibel, med mindre den er lejet i hele høsten, og det vil medfører meget store omkostninger.

Gamle regler

Transportministeren havde ingen problemer i at se, hvordan den over 30 tons tunge roeoptager på blokvognen var unødvendig løsning.

- Det bræger tydelig præg af, at vi har at gøre med nogle forældede regler, som ikke har fulgt med den udvikling, som er sket inden for landbrugsmaskiner, og det skal vi hurtigst muligt have en løsning på, så vi kan køre med samtlige bæltekøretøjer på landevejen uden der skal søges om dispensation eller lignende.

- Ud af de 40.000 hektar med sukkerroer, bliver knap 10.000 hektar taget op med Grimme Maxtron-maskiner, som kører på bælter, og derfor er det helt afgørende, at vi får en løsning på problemet, fortæller Knud Erik Klausen fra Danske Sukkerorer Dyrkere, og bemærker at der jo ikke er tale om en omfartsvej til flere milliard, men blot en lovændring, som vil kærve undersøgelser, der ikke koster ret meget at udfører.

Trafikstyrelsen fortæller, at der skal foretages nogle undersøgelser, så lovændringen kan ske på et fagligt grundlag, og sidst der blev lavet undersøglser ved forøgelse af lastbilers akseltryk, kostede det knap tre millioner kroner.

- Det er bestemt ikke mange penge, og det er ikke der vi får problemer. Jeg er også sikker på, at samtlige partier i folketinget vil bakke op om dette emne, så nu er det blot op til arbejdstempoet i trafikstyrelsen, før vi får en fornuftig løsning, fortalte Transportministeren Magnus Heunicke (S).

Søg nu

Det er lige nu der skal søges om dispensationer for kørsel med bæltekøretøjer på de danske landeveje - klik HER og læs, hvordan du gør.

På www.landtrafik.dk, kan der også læses mere om vejledning til dispensation for bæltemaskiner.