Som tidligere nævnt i Maskinbladet afviste fødevareminister Dan Jørgensen, at det skulle være et retssikkerhedsmæssigt problem, at NaturErhvervsstyrelsen selv kunne udstede bøder, og derefter beholde 25 procent af beløbet. Dengang skrev fødevareministeren til Jacob Jensen fra Venstre:

- Det fremgår af EU-reglerne, at medlemslandene kan tilbageholde 25 procent af de beløb, der fremkommer som følge af nedsættelser ved overtrædelse af reglerne om krydsoverensstemmelse. De 25 procent af støttenedsættelserne er med til at dække en del af NaturErhvervstyrelsens samlede udgifter til administration, og at beløbet i 2012 svarede til under én procent af styrelsens samlede driftsbevilling? Fordelingsnøglen er meget ofte anvendt, når et EU-medlemsland opkræver udgifter på vegne af EU. Jeg mener derfor, at NaturErhvervstyrelsen på ingen måde har en selvstændig økonomisk interesse i at tildele danske landmænd EU-støttenedsættelser?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Presset minister

Jacob Jensen skal den 27. maj have fødevareministeren i samråd om sagen, og derfor kom det bag på ham, at der pludselig dateret 13. maj kom et notat til Folketingets Fødevareudvalg, hvori Dan Jørgensen uden yderligere begrundelse ændrer praksis:

- Fremadrettet vil det således betyde, at bødeprovenuet ikke længere går i NaturErhvervsstyrelsens egen kasse, men i statskassen. Tilsyneladende har ministeren følt presset og retter nu ind. Det er yderst glædeligt, og jeg ser det som en vigtig principiel sejr for landmandens retssikkerhed, som ellers ikke er for god. Det undrer mig bare, at ministeren ikke tidligere nåede frem til det resultat, der nu foreligger. Det betaler sig tilsyneladende at holde stædigt fast i sagen. Det så vi blandt andet med "Alpe-direktivet", hvor ministeren også fem minutter før et indkaldt samråd skiftede holdning. Og nu ser vi det med bødeprovenuet fra sager om krydsoverensstemmelse, siger Jacob Jensen til Maskinbladet.

Principsag

Han understreger videre, at det for ham ikke er et spørgsmål om det beløb - cirka syv millioner kroner - som NaturErhvervsstyrelsen får ind på den måde:

- Det er ikke er et spørgsmål om beløbets størrelse, men det helt afgørende princip, at der bør være adskillelse mellem kontrollant/bødeudsteder og de bøder, som i dette tilfælde landmændene skal betale. Man kan ikke i et retssamfund have en situation, hvor en myndighed både kan udstede en bøde og have et økonomisk incitament i at udstede bøden. Jeg har derfor igen Fødevareministeren i samråd i Folketingets Fødevareudvalg i næste uge, siger Jacob Jensen, der nu vil undersøge, om det samme er tilfældet andre steder i "systemet".