Thomas Sørensen fik en god idé, og heldigvis har han hænderne skruet rigtigt på, så han kunne gøre ideen til virkelighed.

Derfor har Thomas Sørensen i dag Danmarks eneste halvsnitter, der er monteret på en sættevogn. Udover halmsnitteren har Thomas Sørensen også fået plads til en JCB teleskoplæsser på den 16,5 meter lange sættevogn. Derfor kan han klare sit arbejde uden at trække på materiel eller arbejdskraft hos de kunder, han skal snitte halm for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er fuldstændig selvkørende. Jeg kan selv læsse ballerne i snitteren, så jeg kan sådan set passe mig selv, når jeg er ude på besætningerne. Det giver en stor frihed, når jeg besøger landmænd, der ofte har særligt travlt på bestemte tidspunkter af dagen, siger Thomas Sørensen.

Mål fra brochurer

Da Thomas Sørensen begyndte på sit projekt, var sættevognen det eneste, han havde stående. Både snittemaskinen og teleskoplæsseren blev først leveret, da han var færdig med at modificere sættevognen.

- Jeg brugte målene på snittemaskinen og teleskoplæsseren fra brochurerne, så det var da spændende, da jeg fik dem hjem, om det hele nu også passede, siger Thomas Sørensen, der er uddannet landbrugsmaskinmekaniker.

Heldigvis passede det hele på sættevognen, og Thomas Sørensen har såmænd også modificeret snittemaskinen, så det stort set kun skallen fra HayBuster-snitteren, der er tilbage. Al indmaden er udskiftet, og nu er Thomas Sørensen i stand til at snitte mellem fem og 18 bigballer i timen afhængig af halmens kvalitet.

Derudover har Thomas Sørensen også forskellige sold med til snitteren, så han kan skifte snittestørrelse på blot et kvarter. Det er også med til at gøre ham mere fleksibel, end når de gængse maskinstationer rykker ud med halmsnitteren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jylland og Fyn

Lastbilen er naturligvis meget mere mobil end en normal traktormonteret snittemaskine, og derfor har Thomas Sørensen også allerede skaffet flere faste kunder i hele Jylland og på Fyn, selvom han kun har kørt med snittemaskinen i et års tid.

- Jeg plejer gerne at samle ind, så jeg har til et par dages arbejde, siger Thomas Sørensen.

Lastbilen er monteret med sovekabine, så Thomas Sørensen kan være på landevejen i flere dage, uden at returnere til hjemstavnen i Nordjylland. Det er også med til at gøre forretningen rentabel, da Thomas Sørensen ikke tager noget for transporten, men kun for de arbejdstimer han bruger på besætningerne.