Det lyder helt vildt, men hvis man sammenligner en 25 ton selvkørende gyllenedfælder, med en 25 ton traktortrukken gyllevogn, så viser Skodborg Dækservice en helt nyudviklet løsning, som reducerer vægten på den traktor-trukne gyllevogn med 52 procent.

Løsning sidder midt under gyllevognen og er fem bælter, hvor de fire bælter sidder sammen bagerst, og blot er medløbende bælter, som sænkes ned under nedfældning af gylle, og det forreste bælte er hydraulisk trukken, som chaufføren fra traktorkabinen kan justere trækkraften på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her i foråret 2015 kører sættet hos Rostgaard Maskinstation i Sønderjylland, som med en John Deere 8530 med dobbelthjul-montering løber af sted med Samson PG 25 med et væsentligt reduceret marktryk:

- Faktisk fjerner vi 14 ton vægt fra gyllevognens seks hjul, fortæller Felix Ratgen, indehaver af Skodborg Dækservice A/S.

De 14 ton vægt "fjernes" fra de seks hjul og placeres på "ubrugt" jord ved hjælp af bælterne - tilmed uden jorden tager skade af det.

- Bælterne laver et marktryk på 1 kg/cm2, og med et hydraulisk tryk på 200 bar, på de bagerste fire bælter og et tryk på 110 bar på det forreste bælte, ja så flyttes vægten på gyllevognen ud på et langt større areal end ellers, og oven i købet et areal mellem hjulsporene.

- Det reducere sliddet på dækkene, gyllevognen bliver lettere at trække, men frem for alt - så sparer det brændstof, påpeger Felix Ratgen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fleksibel løsning

Trækket på det forreste bælte styres fra traktorens LS-hydraulik, og dermed holdes prisen også nede på systemet:

- Der er ikke et hydraulikanlæg monteret for bæltetrækket, blot en ventilboks, en styring og et manometer, så prisniveauet er til at overse for systemet, fremhæver Felix.

Han fremhæver også, at systemet på nuværende tidspunkt blot er i udvikling, og han forventer, at få nogle spændende resultater fra marken i løbet af sæson 2015.

- Den egentligt besparelse på brændstoffet er for tidligt at udtale sig om nu, men sammen med Rostgaard Maskinstation holder vi løbende øje med systemet og følger det på tæt hold igennem sæsonen.

Felix Ratgen påpeger, at systemet skal ses som et meget fleksibelt system:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Bælterne kan eksempelvis afmonteres efter forårsarbejdet og monteres på en bigballepresser, som med én aksel og store dæk, vil gøre sig markant bedre på vejen med smalle dæk, og langt bedre på marken med bælter til at tage trykket fra den tunge maskine, fremhæver han og fortæller, at vi i løbet af 2015 vil se den første bigballepresser med bælter i Danmark.

Du kan læse meget mere om bæltesystemet i den kommende trykte udgave af Maskinbladet, ligesom vi løbende i sæson 2015 vil følge det spændende projekt.