Man skal tilbage til 2009 for at finde det seneste åbent hus-arrangement hos Varde Maskinstation, men i år var maskinstationen tilbage på banen, og målet var, at gæsterne foruden godt samvær også fik lidt brugbar viden med hjem. Derfor var der arrangeret seks korte oplæg om relevante emner, herunder hvordan man får mest muligt ud af samarbejdet med sin maskinstation.

- Det er vigtigt at få afstemt forventningerne, så begge parter føler, at opgaven er løst helt rigtigt. Landmanden skal føle, at han har fået det, han har brug for, og maskinstationen skal føle, at man har leveret den rigtige service. For landmanden handler det blandt andet om at bestille arbejdet i god tid, så begge parter kan planlægge arbejdet bedst muligt. Det kan også handle om helt lavpraktiske ting - for eksempel at man forinden får snakket om, at hjulene på traktoren ikke må være fulde af jord, fordi den også skal køre rundt inde i ensilagehallen. Der er mange ting, man kan afstemme i forvejen til alles fordel. Og er der noget arbejde, man gerne ville have haft udført anderledes, så skal man endelig sige det, så man kan få løst problemet i stedet for at gå og ruge over det, siger driftsleder hos Varde Maskinstation, Anker Vestergaard, med henvisning til det oplæg, der handlede om at stille krav til sin maskinstation.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Over al forventning

Anker Vestergaard var meget tilfreds med arrangementet, som trak over 80 deltagere til en formiddag med både morgenmad, fagligt input og frokost.

- Det gik over al forventning, og der var en ualmindelig god stemning. Det er posititvt, at vi kan samle så mange til huse, og der blev taget pænt imod vores oplæg hele vejen rundt. Det var en dejlig oplevelse, siger Anker Vestergaard.

Formålet med dagen var også at fortælle, hvad Varde Maskinstation kan levere i den kommende sæson, og gæsterne kunne få lov at se på de udstillede maskiner.

- Vi ville gerne vise flaget, og at vi har grej klar til sæsonen. Det var tanken at se vores kunder i en anden sammenhæng og så selvfølgelig at gøre os tilgængelige for nye kunder og vise alle de produkter, vi har på lager til den nye sæson. Vi vil jo gerne have, at tingene lykkes ud hos landmændene, og der handler det også om godt håndværk i marken. Det handler ikke altid kun om low cost, slutter Anker Vestergaard.