Det store spørgsmål om høj kapacitet eller strukturskade i marken prøver Mariebjerg og Søgaard på Lolland at løse med en stor pendlervogn, som er delvist opbygget på eget værksted.

- Vi tror på, at en roeoptager med stor kapacitet, som aldrig forlader roerækkerne for at læsse af, giver mindst mulige strukturskader på marken, slår Morten Larsen fra Søgaard på Lolland fast.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han har bygget den 24 ton store pendlervogn i samarbejde med Lars Kruse, Mariebjerg på Lolland.

- Det handler om at få fordelt tons på marken og få de mange tunge roer fra marken med mindst mulig strukturskade til følge.

- Ved at holde roeoptagerne i rækkerne konstant stiger kapaciteten fra 0,8-0,9 hektar til 1,2-1,3 hektar i timen, når det går bedst, fortæller Morten Larsen og påpeger dermed en kapacitetsforøgelse på cirka 40 procent.

rich-media-2
Vognen har nu kørt i to sæsoner hos Søgaard og Mariebjerg på Lolland.


 

Roeoptageren kommer fra Vesterhavegaard Maskinstation og er en treakslet Ropa Tiger.

- Den har en tankkapacitet på 24 ton og det svarer cirka til 850 til 1.000 meter i roerne, inden tanken er fyldt, fortæller Michael Pedersen, der sammen med sin far Gert Pedersen ejer Vesterhavegaard Maskinstation, som kører med Ropa Tiger-optageren for Morten Larsen og Lars Kruse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han fortæller, at den markante udbyttefremgang i Danmark også har indflydelse på kapaciteten på optageren:

- Da vi startede for 10 år siden med Ropa Tiger, kunne vi køre mellem 1050 og 1200 meter i roerækkerne, før tanken var fyldt.

rich-media-4
Michael Pedersen fra Vesterhavegaard Maskinstation fortæller, at med de øgede roeudbytter, er det en nødvendighed med en pendlervogn for at opretholde en god kapacitet.

1100 ton pr. dag

Kapacitetsforøgelsen med pendlervognen kunne mærkes tydeligt, da der i efteråret 2014 blev taget 1.100 ton roer op på 10 timer med 15 kilometers afstand til sukkerfabrikken i Nakskov. Med fire traktorer og vogne på vejen til transporten mellem mark og fabrik samt med pendlervognen mellem vognene og optageren blev der taget 10,6 hektar roer op på 10 timer med et gennemsnitligt udbytte på 103 ton snavsede roer pr. hektar.

- Det ville vi aldrig nogensinde kunne opnå, hvis roeoptageren skulle holde stille for at læsse af, fortæller Morten Larsen, der sammenligner roeoptageren med en mejetærsker:

- Der er heller ikke mange mejetærskere, som holder stille og tømmer korn af, slår Morten Larsen fast, men fremhæver dog en længere sæson på roeoptageren:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Naturligvis er sæsonen med roeoptageren længere, men at holde den i drift hele tiden kan virkelig mærkes.

rich-media-6
Den ekstra overlæsning giver i princippet også en ekstra rensning af roerne.

Morten Larsen fortæller, at de steder, hvor marken tillader det, bliver roerne sået, så roeoptageren kan nå en vending uden pendlervognen.

- Men det er bare ikke mange steder, at det kan lade sig gøre, slår Morten Larsen fast og fortsætter:

- Her tror vi på, at strukturskaden i marken bliver mindre ved, at roeoptageren ikke hele tiden skal bakke ud af rækkerne og køre til landevejen for at læsse af.

Morten Larsen fortæller, at når optageren kører uden pendlervogn, så foregår det på hektarpris, og med pendlervognen foregår det på timeløn:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så er begge parter med til at få noget ud af pendlervognen. Vi får omkostningerne til vognen dækket, og maskinstationen kommer hurtigere videre i en forvejen presset sæson.

rich-media-8
Pendlervognen kan tage et helt læs fra roeoptageren, og det sikrer, at roeoptageren hele tiden kan holdes i gang i rækkerne med et resultat på 1,2 til 1,3 hektar i timen, når det går bedst.

Hjemmebygget

Pendlervognen er delvist opbygget på eget værksted.

- Kassen er oprindeligt et skifteladssystem, og det er det i princippet stadig, da vi selv har bygget undervognen til kassen, fortæller Morten Larsen.

Vognen har nu kørt i to sæsoner.

- Det var meget vigtigt for os at sikre et lavt marktryk, og derfor har vi monteret de fire 1050 millimeter brede dæk under vognen og bagerst lidt smallere dækmontering, så vi kan sikre, at vognen kan dreje på den bagerste aksel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vognen er desuden udstyret med et hydraulisk stempel forrest, så der kan lægges op til fem ton vægt over på traktoren.

- Det betyder, at de 240 hestekræfter, som Fendt 724 Vario-traktoren har til rådighed, er rigeligt til at trække af sted med den 24 tons tunge pendlervogn.

rich-media-10
Bagerste aksel drejer, og der kan hydraulisk lægges fem ton over på traktoren, hvilket betyder, at de 240 hestekræfter, som Fendt 724 Vario TMS har, er nok til at trække den store vogn.

Langt samarbejde

Morten Larsen og Lars Kruse driver tilsammen 110 hektar sukkerroer og i alt 500 hektar jord til sammen. Med yderligere to nabo-ejendomme drives der 800 hektar landbrug i delvist fællesskab, hvor bedrifterne deles om såmaskine, mejetærskere og en gødningsspreder.

- Det er et samarbejde, som vi har haft i 10 år, og det fungerer virkeligt godt, hvor vi hver især er driftsleder på vores egen bedrift både med egne maskiner og fælles maskiner.

rich-media-11
Morten Larsen, Søgaard på Lolland, har sammen med Lars Kruse fra Mariebjerg selv bygget undervognen til pendlervognen, som er opbygget med et skifteladssystem.