Af Kristian Troelsen

Diesel krystalliserer ved lave temperaturer, så da Massey Ferguson planlagde Antarctica2-ekspeditionen til Antarktis, besluttede man at lade traktoren køre på flybrændstof, som minder meget om diesel. Og der var mange flere tekniske ændringer med bagagen, da ekspeditionen lykkedes med at nå Sydpolen i traktor. De 2500 kilometer fra kysten til Sydpolen gennem skånselsløse ismasser i ekstreme kuldegrader krævede store forberedelser, og her er en kort gennemgang af de væsentligste.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Standardtraktor som udgangspunkt

Massey Ferguson valgte en MF 5610 Dyna-4 til opgaven, fordi den både var kompakt og kraftfuld nok til opgaven.

- Vi ville bruge en standard traktor fra vores produktion, og 5600-serien gav god mening, fordi den er let, manøvredygtig og kompakt. Samtidig har førerhuset samme størrelse som de større 6600- og 7600-modeller, siger Campbell Scott fra Massey Ferguson.

Den valgte MF 5610-traktor har en motor på 110 hestekræfter, som dermed er den stærkeste trecylindrede motor, som Massey Ferguson producerer. Valget skulle signalere Massey Fergusons tro på små motorer med stor ydelse.

Selv om der i udgangspunktet var tale om en standardtraktor, som alle kan gå ud og købe, skulle der dog foretages nogle ændringer på den, før den kunne sendes afsted gennem det antarktiske ishav, og de lave temperaturer, det hårde terræn og højden var de tre punkter, som Massey Fergusons ingeniører forberedte sig på.

Ekstra isolering

Med temperaturer under 50 minusgrader var det nødvendigt at bruge polycarbonat i stedet for glas i kabinen, eftersom sidstnævnte kan briste i meget lave temperaturer. Samtidig blev kabinen isoleret ekstra godt, ligesom et varmeapparat fra Webasto blev monteret. Varmeapparatet skulle både holde føreren og instrumenterne varme, så de ikke brød sammen i kulden. Et lignende system blev etableret ved transmissionen på traktoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Herudover havde motoren også fået ekstra isolering, ligesom kølerribbene var blevet udvidet, så der ikke kunne dannes is mellem dem. Slutteligt blev traktoren også udstyret med to ekstra hårdføre batterier.

Motoren kørte nonstop

Motoren kørte så godt som uafbrudt undervejs, eftersom det er ganske vanskeligt at koldstarte en traktor i 50 graders frost. Ekspeditionen var dog forberedt på udfordringen, hvis den skulle opstå, i form af særligt formuleret letløbende olie fra Castrol.

Foruden ændringerne i mekanikken var der også stor fokus på dækkene fra Trelleborg. Her faldt valget på ProgressiveTraction-dækkene, som kunne leve op til kravene om stort aftryk og holdbare sider selv ved meget lavt dæktryk. Desuden udviklede Trelleborg en speciel profil, som gjorde, at dækket ikke kunne rulle af fælgen.

Komfort til føreren

Inde i kabinen har førerne af traktoren nydt godt af et ekstra højt rygllæn, en firepunktssele og ekstra håndtag, føreren kunne holde fast i, når det gik hårdest til.

Desuden blev traktoren også udstyret med en kløftsikring, som bestod af et stativ, der rakte 1,6 meter frem forrest på traktoren, og som skulle forhindre den i at falde ned i en kløft, hvis forhjulene brød igennem skjulte huller i isen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Slutteligt blev traktoren også udstyret med en specialudgave af AgCommand telemetri-systemet, som muliggjorde monitorering af traktorens brændstofforbrug, hastighed og temperaturer.