Det kommer til at koste Bejstrup Maskinstation omkring 3 millioner kroner, at der fra den 28. april skal udføres reparationer på Aggersundbroen.

Per Kold Kristiansen, direktør for Bejstrup Maskinstation, som ligger i Fjerritslev nord for Limfjorden, fortæller, at omkring 60 procent af maskinstationens omsætning kommer syd for fjorden.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

I gennemsnit krydser maskinstationens traktorer og andre maskiner broen ca. 40 gange i døgnet, men når arbejdet på broen begynder, bliver det umuligt at krydse den, da vejbanerne bliver snævret ind til 2,60 meter. Bilister kan altså komme over, men maskinstationens ansatte må køre en 70 km lang omvej.

Det koster ikke bare tid, men slider også ekstra på udstyret.

- Det er ikke første gang, broen bliver repareret, men de har aldrig spærret for det hele før. De andre gange har vi også fået en mail to-tre måneder i forvejen fra Vejdirektoratet om, at der var spærret om natten, og det er fair nok. Men denne gang hører vi intet, før dagen før påske, hvor skiltene bliver rejst nede ved broen. Det er simpelthen for ringe, at man ikke får noget at vide inden. Det kunne ikke have løst problemet, men vi kunne have fået mulighed for at få rejst problemstillingen over for nogle mennesker, inden det var for sent, siger Per Kold Kristiansen.

Rammer hele området

Det er brodækket, som skal repareres, hvilket kommer til at tage omkring fire måneder.

Per Kold Kristiansen fortæller, at han har forhørt sig hos Vejdirektoratet, om ikke arbejdet kunne have foregået på et andet tidspunkt end lige midt i maskinstationens højsæson.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De siger, at det kan ikke lade sig gøre, medmindre man dækker af for vejr og vind. Men der mener jeg, at det ville have været en meget lille omkostning i forhold til, hvad det kommer til at koste det øvrige samfund.

For det er ikke kun Bejstrup Maskinstation og de landmænd, som har jord på begge sider af Limfjorden, som bliver ramt.

Reparationen finder sted midt i højsæsonen for turister. Dertil kommer, at Per Kold Kristiansens ansatte skal køre igennem Aalborg i deres store maskiner for at komme over på den anden side af fjorden.

- Det er der nok en del i Aalborg, som bliver rimelig sure over, siger han.