Hos Arla er der bekymring over, at børn og unge i dag er mindre med i køkkenet, end de var tidligere, at deres interesse for mad er dalende og at flere lever usundt.

Mad, Michelin-stjerner og dygtige kokke fylder medierne. Udbuddet af specialvarer og specialbutikker stiger. Alligevel sætter mange danske børn aldrig deres ben i køkkenet. Det viser en ny undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov, som på vegne af Arla Fonden har spurgt 1.200 forældre om deres børns interesse og evner inden for madlavning og råvarer.

Undersøgelsen viser blandt andet, at 82 procent af forældrene mener, det er vigtigt, at børn ved noget om madlavning og råvarer, og at 41 procent af forældrene mener, at netop deres børn ved for lidt.

Tidligere på året viste en anden undersøgelse foretaget af Epinion for den selvejende institution Madkulturen, at kun én ud af 10 har en fast maddag, og at stort set ingen børn under 12 år smører deres egen madpakke.

Arla vil ændre udviklingen

Da Arla Fonden blev etableret i 2012, var det netop som modtræk til den negative udvikling, fortæller Peter Giørtz-Carlsen, der er direktør for Arla i Danmark og samtidig bestyrelsesformand i Arla Fonden.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Arla er en virksomhed, der igennem årtier har arbejdet for at give danskerne gode fødevarer og inspiration til deres madlavning. Derfor bekymrer det os, at børn og unge i dag er mindre med i køkkenet, end de var tidligere, at deres interesse for mad er dalende, og at flere og flere lever usundt, siger Peter Giørtz-Carlsen.

Arla Fondens første store projekt er en madlejrskole. I de kommende uger er 100 elever fra 4.-7.klasse inviteret til at være de første, der afprøver Arla Fondens madlejrskole i et pilotprojekt på Røsnæs ved Kalundborg.

- På madlejrskolerne giver vi børnene en oplevelse af, at mad ikke bare er sure pligter i køkkenet. Mad handler også om  jord-til-bord-tankegangen, at dyrke en køkkenhave og samle  urter i skoven. Det handler om at kende råvarernes oprindelse, om at kende til madspild og ressourceforbrug, om fællesskab omkring måltidet og om at kunne smage, dufte og nyde, siger Arla Fondens direktør Sanne Vinther.

Til at udvikle madlejrskolerne har Arla Fonden indgået et strategisk partnerskab med Madkulturen.