Miljøministeren og undervisningsministeren vil arbejde for, at danske skoleelever i højere grad kan komme ud i naturen i løbet af skoledagen.

Når børn piller ved en bille, samler blade eller går på line på en væltet træstamme, styrker det deres fysik, skærper deres nysgerrighed og øger deres indlæring ifølge flere internationale undersøgelser. Det er helt i tråd med miljøminister Ida Aukens og undervisningsminister Christine Antorinis ønsker om, at naturen skal ind i skolen, og børnene skal ud i naturen.

Derfor arbejder de to ministre sammen om, hvordan danske elever i endnu højere grad kan komme ud i naturen i løbet af skoledagen.

- Når børn kommer ud i naturen, får de en masse gevinster foræret, som kan styrke deres udvikling. Aktiviteter i naturen kan give vores børn bedre indlæring, sociale færdigheder og selvfølgelig en sundere hverdag. Derfor skal vi også bruge den natur, vi har tæt på os i løbet af skoledagen, siger miljøminister Ida Auken.

Også undervisningsminister Christine Antorini kan se store fordele ved, at naturen inddrages i børnenes undervisning:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Der er en stor gruppe elever i folkeskolen, som uden tvivl har stor glæde af, at skoledagen bliver brudt op med undervisningsaktiviteter i nærmiljøet, skolegårdens legeplads, på en tur i byens parker eller i skoven. For børn, der bevæger sig mere, er sundere, mere opmærksomme, og de klarer sig bedre i sociale sammenhænge. Og sunde børn bliver også bedre til at lære, siger undervisningsminister Christine Antorini.

De to ministre deltager i dag, onsdag, ved konferencen "Nordic Adventure - Connecting Children with Nature", som er arrangeret af Dansk Legeplads Selskab. Ved konferencen samles forskere og praktikere fra hele verden med speciale i børn, pædagogik og undervisning af børn i udemiljøer.