Hos Jørgens Maskinstation nær Grinsted er man klar til en våd majshøst " i stedet for at sætte bælter på finsnitteren er der træk på vognen

Jørgen Kristensen driver Jørgens Maskinstation nær Grinsted, og her var ensilering af majs et problem i efteråret 2012. Som så mange andre steder i landet var det blødt ? meget blødt.

- Vi havde problemer med at færdes på de ekstremt bløde marker, men jeg lejede sidste år en stor knækstyret traktor på hjul, som vi spændte foran frakørselsvognene, fortæller Jørgen Kristensen, indehaver af Jørgens Maskinstation.

Men Jørgen Kristensen indrømmer, at det var en dyr løsning for at redde foderenhederne på markerne, så i år vil han prøve at gøre det billigere for hans kunder, idet han har købt en frakørselsvogn med træk på akslerne.

Det drejer sig om en Schuitemaker Siwa 720SWD-frakørselsvogn med et rumindhold på 40 kubikmeter og boggie-undervogn.

- Jeg har købt en ekstra stor bagsmæk til vognen samt ekstra høje sider, således at rumindholdet kommer op på 50 kubikmeter, forklarer Jørgen Kristensen.

Finsnitteren sidder sjældent fast

Grunden til, at det netop var en vogn med hjultræk, der blev købt, står klart for Jørgen Kristensen:

- Det er altid vognene, der sidder fast, det er aldrig et problem for snitteren at bære sig oven vande i ekstremt bløde majs, forklarer han og hentyder til maskinstations Claas Jaguar 960, der med 12-rækket majsbord og ekstra brede Alliance-dæk nærmest kan svømme.

- Vi har desuden lufttryksregulering på finsnitteren, således at vi kan tage en stor mængde luft af hjulene på marken, og det gør den bestemt mere letgående i de bløde majsmarker.

Jørgen Kristensen håber på, at den nye vogn indfrier forventningerne.

- Jeg så den kører demo i landet sidste år, og jeg syntes, at konceptet, hvor en PTO-aksel har direkte træk til hjultrækket, og man selv kan vælge, om der er træk på forreste eller bagerste aksel og sætte fuld spærring på vognen, gør den næsten ustoppelig i de bløde forhold. Og så kan den oven i købet også trække i bak, fortæller han.

- Det mest optimale var naturligvis at købe to vogne, indrømmer Jørgen Kristensen, men håber, at han danner sig nogle erfaringer med denne ene vogn til at starte med.

- Tanken er, at denne vogn tager majsen i det bløde område, mens en anden vogn tager majsen på den mere ?tørre? del af marken, fortæller Jørgen Kristensen, som håber på, at vognen ikke kommer for meget i brug:

- Jeg syntes, at mælkeproducenterne har udgifter nok for øjeblikket, så håber, at jeg kan være med til at redde nogle billige foderenheder til dem, hvis det bliver aktuelt med bløde majsmarker igen i år.