Andelsmejeriet Arla Foods kan fra 1. januar 2014 vokse med 1.600 britiske mælkeproducenter. 

Arla Foods Milk Partnership (AFMP) er en leverandørgruppe, der allerede i dag leverer mælk til Arla i Storbritannien, og gruppen ejer en mindre del af Arlas britiske forretning. Arla og AFMP offentliggjorde allerede i foråret, at der var forhandlinger i gang om medejerskab.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har gennem årene haft et godt samarbejde med AFMP, og de seneste fem-seks år har AFMP ikke bare udtrykt ønske om med-ejerskab, men også vist en klar vilje til at blive ejere og løfte det ansvar, der følger med. I Arlas bestyrelse er vi overbeviste om, at det vil styrke Arla meget at få AFMP med ind i ejergruppen, siger formanden for Arla Foods, Åke Hantoft.

Giver ikke mere mælk

Arlas årlige indvejning vil i første omgang ikke blive større, da Arla allerede køber AFMP-landmændenes mælk. Men aftalen vil øge Arlas stabilitet og muligheder i det britiske marked, og det er vigtigt, forklarer Arlas administrerende direktør Peder Tuborgh.

- Arlas strategi er baseret på vækst, og vejen til vækst er mere mælk. Der skal mælk til for fortsat at kunne møde kunderne, vokse sammen med dem og være effektive. Alt dette er en forudsætning for at kunne være en stabil partner for vores ejere og betale dem en stærk mælkepris. Det gælder ikke kun for Arla i Storbritannien, men for hele selskabet, at en stabil råvareforsyning er afgørende for vores muligheder for at skabe vækst og lønsomhed, siger Peder Tuborgh.