Martin Børsting Maskinstation på Salling nord for Skive har i mange år været en ren landbrugsmaskinstation, hvor planteavl, grovfoderarbejde og gylleudbringning har været i centrum. Men nu er der kommet en niche mere i form af vognmandskørsel.

Det er der en klar årsag til:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Gylletransport er klart billigst med lastbil og gylletrailer end alternativet med traktor og gyllevogn, understreger maskinstations-ejer Martin Børsting.

- Hvis man kigger på eksempelvis dækslid på traktor og gyllevogn, så er det nogle meget høje priser, hvis der skal investeres i nye dæk, og det er landevej, der slider hårdest på dækkene, pointerer Martin Børsting.

Desuden oplever maskinstationen også, at gylle bliver transporteret over længere og længere afstande.

Startede i det små

Inden vognmandsforretningen blev etableret hos Martin Børsting, blev der lejet lastbiler til gylletransporten fra kolleger. Men i 2008 blev der investeret i en brugt Volvo-trækker og en helt ny VM Tarm-gylletrailer på 34 kubikmeter.

- Grunden til, at vi købte en helt ny trailer, var, at jeg er af den overbevisning, at skal man ind på et nyt område, kan det ikke hjælpe at komme med noget alt for gammelt maskineri.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Martin Børsting ansatte desuden en chauffør til at køre med lastbilen.

- Desuden købte jeg en halmtrailer og en tiptrailer, så lastbilen kunne udnyttes uden for gylleflytningssæsonen, som primært er vinter- og forårsarbejde.

Interessen var dog overvældende stor for den nye sidegren på maskinstationen.

- En enkelt gylletrailer er sjældent nok, når gylle skal flyttes over en længere afstand, og gyllevognen i marken stadig skal holdes i gang. Derfor lejede jeg mig stadig til hjælp fra kolleger, så jeg kunne tilbyde to gylletrailere på én gang.

Fra én til to lastbiler

I begyndelsen af 2012 solgte Martin Børsting Volvo-lastbilen i bytte for en helt ny Volvo, og senere på året fulgte en næsten ny Volvo-trækker mere til maskinstationen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Til sæsonen 2013 købte jeg VM Tarm-gylletrailer nummer to - en trailer, hvor vi fik monteret en vakuumpumpe, således at gylletransport fra biogasanlæg også er opgaver, vi nu kan klare, forklarer Martin Børsting, der kan fortælle, at de to lastbiler stort set kører i døgndrift fra februar og et godt stykke ind i maj - syv dage om ugen.

- Vi kører også en del asfalt og hjælper kolleger med både gylletransport og transport med tiptrailer, fortæller Martin Børsting.