I foråret var det to år siden, at Claas på Sima 2011 præsenterede den nye Axion 900. I første omgang blev leveringen til det danske marked estimeret til foråret 2012. En længere testfase samt stor efterspørgsel fra nogle af de store markeder har resulteret i, at det har knebet med at skaffe traktorer til det danske marked.

Men nu er der hul igennem, og fra fabrikken i Le Mans leveres der nu traktorer både til slutbrugere og til de danske forhandlere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- En lang række af vore forhandlere har købt Axion 900 hjem til demokørsel, og derfor vil der her i efteråret være rig lejlighed til at prøvekøre den nye stortraktor på egne marker, siger marketingchef Morten Jørgensen, LMB Danmark, der sammen med produktchef Lars Johnsen har været rundt hos forhandlerne og præsentere traktoren for potentielle kunder.

Ren effekt

Effekten i Claas Axion 900 leveres af en sekscylindret motor, der leveres af Fiat Powertrain. Motoren har et volumen på 8,7 liter og er med fire ventiler pr. cylinder. Emissionskravet, Tier 4i, overholdes ved, at der i en katalysator, som er monteret under motorhjelmen, tilsættes AdBlue til udstødningen.

- Motoren er uden boost, og derfor er den fulde effekt til rådighed til alle arbejdsfunktioner, lige fra jordbearbejdning og til transport, forklarer Lars Johnsen.

Også til tvillinghjul

Claas Axion 900 er opbygget over et kraftigt chassis, der bærer motoren, og som gør det let at montere frontlift på traktoren. Forakselen er affjedret, og Claas har valgt en leverandør, som er godkendt til, at der monteres tvillinghjul på forakslen.

Traktoren er udstyret med en trinløs Eccom 3.0 transmission, som leveres af ZF. Under kørslen skiftes der automatisk imellem fire mekaniske gear, og afhængig af hastigheden overføres 60-100 procent af effekten mekanisk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sammen med motoren og CPS, som står for Claas Power Systems, giver transmissionen traktoren en stor effektivitet, og uafhængige test har vist, at Claas Axion 900 har klassens lavest brændstofforbrug, siger Lars Johnsen.