Skolehaverne i København drives af foreningen Københavns Skolehaver, der lige nu oplever så stor succes med haverne, at flere klasser må gå forgæves efter en have.

Antallet af københavnske børn, der hver uge oplever jord under neglene, fuglesang i ørerne og bålrøg i håret, er nu oppe på 1400.

Artiklen fortsætter efter annoncen

35 skoleklasser har fået skolehaverne på skoleskemaet, og hver uge får de, sammen med børnehavebørn og eftermiddagsbørn, mulighed for at lære om dyrkning og natur.

Fysisk arbejde

Fysisk arbejde som at sprede møg, så, luge, fodre høns og plukke frugt kombineret med undervisernes evne til at koble hver aktivitet til teori om natur, miljø og fødevarer, giver en højpotent læringscocktail, som ifølge leder af skolehaverne, Camilla Friedrichsen, tænder lys i børns øjne.

- God skole handler om at koble teori med praksis. Her i skolehaven kan børn røre, gøre, føle, erfare. Det er Learning by gardening, og det giver fagligt dygtige og glade børn, siger Camilla Friedrichsen

- Det er ægte aktiviteter. Det er nærværende, det er meningsfyldt, og det er så meget nemmere at forstå miraklet bag en kartoffel, når du selv har spredt møget, sat den, hyppet den, taget den op og lavet kartoffelsuppe over bål. Det er læring oplevet med alle dine sanser, og derfor læring for livet.

Skolehaverne breder sig

Et nationalt skolehavenetværk bestående af Madkulturen, Københavns Madhus og Haver til Maver arbejder for, at alle børn i Danmark skal have en skolehave.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektet bakkes op af Landsforeningen Praktisk Økologi, der arbejder for udbredelsen af haveglæde via skolehaverne.

Netop nu er der nationalt masser af kræfter, som arbejder for, at skolehaver igen skal brede sig ud over det danske land. Kommuner som Odense, Kerteminde, Fredensborg, Furesø, Gladsaxe og Randers er fremme på banen, men mange flere vil gerne være med.

Det kræver vilje hos politikerne og meget mere viden om, hvad skolehaver rent faktisk kan give den danske folkeskole.

- Det her er ikke skole for sjov. Det her er skole for livet. Alle, som har været i skolehaverne og set og oplevet det engagement og den viden, som børn viser her, bliver imponerede. De bliver overbeviste om, at det udendørs, kropslige læringsrum kan noget helt særligt, som vi i fremtidens folkeskole skal have plads til for at udfordre børn på mange flere læringsmåder, end dem vi lige forbinder med skole. Vi gør det, fordi det virker, udtaler Camilla Friedrichsen.

Fakta om skolehaverne

Skolehaverne i København er blevet så efterspurgt et tilbud hos skolerne, at der nu er for få skolehaver til at dække efterspørgslen. Foreningen Københavns Skolehaver får hver uge henvendelser fra interesserede, som ønsker at starte skolehaver og andre haveprojekter op, ligesom haverne modtager en del studiebesøg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også internationalt er der en stærk skolehavebevægelse, både USA, Canada, England og Tyskland har mange skolehaver og mangeårige erfaringer med brug af skolehaver i undervisningen.