Af Morten Damsgaard

Det er ekstremt vigtigt at kende til motorens opbygning, og hvordan de enkelte traktormodellers opbygning er sammensat forud for indgriben i motorens styresystem.

Et af de mennesker i Danmark, som bedst kender til de forskellige traktormodeller i opbygning og i særdeleshed motorens opbygning, er indehaveren af Landbrugets Traktorafprøvning, Jacob Thomsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jacob Thomsen prøver rigtigt mange traktorer af hver uge - året rundt. Det er ofte Landbrugets Traktorafprøvning, man ringer til for at få kontrolleret sin traktor og gennem en effektmåling, hvor traktoren virkelig får lov at arbejde stillestående, kan man konstatere mange både små og større fejl, som motormæssigt kan betyde en forringelse af brændstofforbruget eller måske også trækkraften.

Landbrugets Traktorafprøvning kan afprøve både effekten og brændstofforbruget, og derigennem har Jacob Thomsen i to år også kunnet ændre på effekten på traktorerne.

10 til 12 procent kontrolleret effektforøgelse

- Det er stort set alle traktortyper, jeg har ændret effektmæssigt, men det er kun, hvis der er behov for det, understreger Jacob Thomsen, som flere gange har sagt nej til at øge effekten på en traktor, som har rigeligt med effekt.

- Det er uhyre vigtigt at forstå alvoren i at øge effekten på en traktor. Man skal ikke kun se på hestekræfter, men også på det ekstra vrid eller moment, som det også kaldes, der belaster traktorens komponenter, såsom transmission og bagtøj.

- Jeg har den tommelfingerregel, som siger 10 til 12 procents effektforøgelse eller 50 til 150 Nm afhængigt af traktormodel, og det er meget forskelligt fra traktor til traktor, hvor meget jeg forøger. Inden for den samme modelbetegnelse kan der være forskel fra traktor til traktor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jacob Thomsen foretager altid en effekttest af traktoren, inden han laver en effektforøgelse.

- Jeg havde på et tidspunkt en kunde, der mente, hans traktor var blevet for sløv, og at den derfor skulle have en højere effekt. Efter at jeg fik testet traktoren, som skulle have 150 hestekræfter på pto-tappen, viste testen kun 80 hestekræfter. Jeg fandt fejl på den elektroniske brændstofpumpe samt på en dyse og rådede kunden til at søge værksted.

Det viste sig, at traktoren fik sin oprindelige effekt tilbage efter værkstedsbesøget.

- Derfor er det ikke sikkert, at en effektforøgelse er nødvendigt, hvis traktoren er "syg", slår Jacob Thomsen fast.

Sådan laves en kontrolleret effektforøgelse

Når Jacob Thomsen har lavet den forudgående effekttest af traktoren, vurderer han ud fra testudskriften med momentkurve for traktoren, hvor en eventuel effektforøgelse skal sættes ind.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Som regel sørger jeg for at øge momentet i bunden, således traktoren får mere bundtræk, og på den måde får et mere brugbart moment. Det er ikke løsningen at give en traktor mange hestekræfter, hvis der intet bundtræk er. Omvendt kan man ikke øge momentet uden også at øge hestekræfterne.

- Derefter udlæser jeg motorstyringsprogrammet og sender det til Østrig, hvor nogle specialister laver den effektkurve, som jeg ønsker.

Når østrigerne sender motorstyringen tilbage til Danmark, afprøver han traktoren endnu en gang med den nye motorstyring.

Hvis han beslutter sig for at hæve bundtrækket med et par hundrede newtonmeter og hæve effekten med 15 hestekræfter ved fulde omdrejninger på motoren, og østrigerne måske har øget effekten med 25 hestekræfter, sender Jacob Thomsen motorstyringen til Østrig endnu en gang.

- Det er uhyre vigtigt, at traktoren ikke får en for stor effektforøgelse - det skaber intet godt for trækkraften i marken - kun mere besvær for traktorens komponenter i form af øget slid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jacob Thomsen understreger derfor, at traktoren kraftprøves både før og efter et indgreb i motorstyringen for at undgå en ukontrolleret effektforøgelse. En for stor effektforøgelse fører intet godt med sig - traktoren går simpelthen i stykker, og det kan være mange ting, der falder fra hinanden, lige fra turbo og udstødningsmanifold, som bukker under på grund af varmen, til gearkasser, som bukker under på grund af det store vrid fra motoren til baghjulene.

Se på momentet ved næste traktorhandel

Jacob Thomsen kan give et godt eksempel på, at det ikke kun er hestekræfter, man skal tænke på, når der skal investeres i ny traktor.

- Jeg har afprøvet to traktorer i hver sin ende af den samme modelserie. I brochuren for traktorerne er der 50 hestekræfters forskel på traktorerne ved 2.200 omdrejninger på motoren - eller det samme som fuld belastning på motorerne. Denne påstand holdt også under afprøvningen. Men da omdrejningerne faldt på traktoren, kom der noget interessant frem.

Det viste sig, at der kun var 10 hestekræfters forskel på de to traktorer ved 1.600 omdrejninger, og dermed var bundtrækket næsten ens.

- Derfor skal man tænke sig om, inden man køber ny traktor - skal man køre og pløje og udnytte sejtrækket, kunne man i dette eksempel ligeså godt købe den lille og billigere model i denne serie, da den kan trække stort set det samme som den store i serien, understreger Jacob Thomsen, men fremhæver dog at:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Skal man derimod ud at køre med rotorharve eller bigballepresser og udnytte pto-hastighederne ved fulde omdrejninger, så er der flere hestekræfter i den store model i dette eksempel, og her er bundtrækket i princippet lige meget.

Jacob Thomsen gør også opmærksom på, at traktorer fra de forskellige producenter med samme hestekræfter kan have vidt forskellige momenttal, og dermed give vidt forskellige trækoplevelser i marken.

Jo større moment - jo mindre brændstofforbrug

Brændstofforbruget bliver som regel bedre ved at øge bundtrækket.

- Det ligger som regel på 1,5 til 2,0 liter pr. time, når brundtrækket er højt, men det skyldes i høj grad også kørestilen fra chaufføren.

- Når bundtrækket er større, kan chaufføren køre i et højere gear med lavere omdrejninger på motoren til følge. Kort fortalt gør man momentet mere brugbart, uden at give traktoren en masse hestekræfter, slår Jacob Thomsen fast.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han understreger dog, at de nye Tier4 motorer med SCR-teknologi, hvor bekæmpelsen af NOx partikler sker i katalysatoren uden for motoren, er svære at gøre mere brændstoføkonomiske, end de er som standard, da disse motorer kører så optimalt, som de kan.