En ny ambitiøs strategi for DLG er nu vedtaget af repræsentantskabet.

Strategien skal sikre, at DLG-koncernen når de tårnhøje mål om at vækste fra 40 milliarder kroner i omsætning til 60 milliarder kroner ved udgangen af 2014. Rekord-regnskabet for 2012, hvor omsætningen er vokset fra 40,8 milliarder til 48,5 milliarder kroner ses som et første, væsentligt skridt på vejen, og væksten skal især ske i udlandet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har god grund til optimisme. Vi vil vækste med 50 procent og går efter en omsætning på 60 milliarder kr. og en tilsvarende vækst i indtjening. Væksten skal komme via organisk vækst og via nye opkøb og investeringer, fortæller formand Niels Dengsø Jensen.

Han fremhæver, at de franske, polske og baltiske markeder vil være områder, hvor koncernen vil eks-pandere, men det er især DLG’s største markeder i Tyskland og Sverige, der vil blive satset på. Det er specielt det tyske og meget succesrige datterselskab HaGe, der er store forventninger til, og ønsket er blandt andet at vokse mere i den sydlige og østlige del af Tyskland.  Derudover ønsker man at gøre sin entre på det engelske marked.

- Uden for Europa er det Kina, som har vores store fokus i øjeblikket. Vi ser et stort potentiale her for vitaminer og mineraler, og vi er nu ved at afdække mulighederne. Vi håber, at det er her, vi kommer til at gøre nogle af vores nye forretninger, siger Niels Dengsø Jensen.

Væksten skal hentes på grovvarer, vitaminer og mineraler, men også på butikshandlen. Især er ambitionerne store på vitamin- og mineralområdet, hvor ønsket er at fordoble omsætningen inden for de kommende tre til fem år.