Arla vender bestemt ikke ryggen til forbrugerne i Danmark, Sverige, Holland, Storbritannien, Tyskland eller andre nærmarkeder de kommende år, men vækst-ambitionerne ligger langt væk fra de europæiske gårde, Arla-køerne går.

Der skal satses på Rusland, Mellemøsten, Kina og Afrika.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi øger nu vores fokus på især Rusland, Kina samt regionen Mellemøsten og Afrika. Vores eksport til de markeder vokser markant, og vi vil arbejde benhårdt de næste fem år på at bygge ovenpå det store potentiale, de markeder rummer for Arlas produkter, siger administrerende direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Fra 3,5 til 10 milliarder

Målet er at tredoble omsætningen på de fire højvækst-markeder. Fra i dag 3,5 milliarder kroner årligt til 10 milliarder kroner pr. år i 2017. Det skal ske med markedsføringer, distributionsnetværk og lokale partnerskabs-aftaler.

Bestyrelsesformand Åke Hantoft nævner, at der er mange nye forbrugere på de fjerne markeder.

-Vi har mulighed for at få en langsigtet og lønsom position på markeder uden for EU, og derfor er det vigtigt, at strategien sender et tydeligt signal til organisationen om, at vi skal udvikle afsætningskanalerne. Vores mejeriprodukter kan komme mange nye forbrugere til gavn, og en øget afsætning ude i verden er med til at styrke vores andelsselskab, siger Åke Hantoft.

En milliard ekstra kilo

Arla forventer at få brug for mange nye mælkemunde, når EUs mælkekvoter efter planen bliver ophævet i 2015. Til den tid vil andelsselskabet få cirka én milliard kilo ekstra mælk årligt, og den mælk skal sælges.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er den kæmpe-opgave, der har fået Arla-bestyrelsen til at ændre den nuværende Strategi 2015 til en Strategi 2017 i god tid, inden kvotesystemet forsvinder.

Den nuværende strategi er fra 2008.

Merudbytte til ejerne

- Fire år inde i strategiperioden har vi nået mange af strategiens mål, og vi er kommet tæt på omsætningsmålet på 75 milliarder danske kroner. Vi mangler at levere varen i form af et merudbytte til ejerne, lyder det fra direktør Peder Tuborgh. Den nye strategi for frem mod 2017 sætter ikke et mål for, hvor stor omsætningen i Arla skal være til den tid.