Arla køber Lurmærket af Mejeriforeningen for 150 millioner kroner. Det har foreningen besluttet på en ekstraordinær generalforsamling.

På en ekstraordinær generalforsamling har Mejeriforeningen onsdag besluttet at overdrage rettighederne til Lurmærket til Arla Foods.

Overdragelsen skal sikre, at det traditionsrige varemærke fortsat kan udvikle sig som et dansk varemærke i fremtiden.

Alle kan fremstille Lurpak

Aftalen indebærer, at Arla Foods betaler 150 millioner kroner for rettighederne til varemærket. Øvrige danske mejerier, der hidtil har haft mulighed for produktion af Lurpak, bevarer denne mulighed i fremtiden via en licens-ordning.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi har i aftalen lagt vægt på at sikre mærket som et dansk varemærke, der fortsat kan udvikles til gavn for de danske mejerier og danske arbejdspladser, og at de øvrige mejerier fortsat har muligheden for at være med. Lurpak vil også fremover blive produceret af dansk mælk på mejerier i Danmark. Det er i tråd med Lurpaks ånd, fortæller Mejeriforeningens direktør, Jørgen Hald Christensen.

Fordoblet omsætning

Alle mejerier med dansk mælk har kunnet benytte Lurmærket gennem tiden, og de danske mejerier har investeret milliarder i opbygningen af Lurpak. De seneste ti år er omsætningen af Lurpak fordoblet, og med et årligt salg på over tre milliarder er Lurpak således i dag et af de største eksport-varemærker, der bidrager til vækst og valutaindtægter i Danmark. I de kommende år satser den nye ejer, Arla Foods, på at Lurpak skal bredes ud på flere markeder. Inden overdragelsen er en realitet, skal den godkendes af fødevareminister Mette Gjerskov.