Det har længe været kendt i bil- og lastbilbranchen, at alle værksteder har mulighed for at kontrollere alle bilers service- og fejlkoder. Men når det kommer til traktorer, så har det kun været John Deere værksteder, som har kunnet kontrollere John Deere traktorer, Case IH værkstedet, som har kunnet kontrollerr Case IH traktor og så fremdeles.

Dette er nu fortid - Elektropartner fra Grindsted kunne på Agromek 2012 præsentere det italienske firma Texa, som har en ny løsning:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med ét program kan der fejlsøges på de mest gængse traktormærker. Texa Multibrand IDC4 Agri Plus er navnet, og Texa laver faktisk også programmer til service og fejlfinding til både bil-, lastvogn,- motorcykel-, samt bådindustriens forskellige computer/moduler.

Programmet kan lave in- og output test på kontakter, vise parameterindstillinger samt foretage alle fejlsøgninger både på motor-, transmissions-, lift-, display samt øvrige computere på traktoren.

- Ikke nok med at programmet laver fejlsøgningen. Den kommer også med forslag til, hvordan fejlene udbedres - ligesom de originale programmer, fortæller Poul Lyster, salgsansvarlig hos Elektropartner, som sælger systemet i Danmark.

Under Agromek var systemet koblet til en John Deere 6830, og Poul Lyster viste, hvordan alle ting kan kontrolleres, og hvordan fejlsøgningen fungerer.

Standardisering i alle mærker

Det er almindelig kendt, at de forskellige traktorproducenters programmer langt fra ligner hinanden eller er bygget op på samme måde. Men med Texa Multibrand er samtlige traktorprogrammer standardiseret, og det gælder ikke kun navigationen i de enkelte computere:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Også ledningsdiagrammer, som ligger elektronisk i programmet, er standardiserede. Der er nemlig heller ikke to traktorproducenter, der har det samme ledningsdiagram, men med Texa Multibrand behøver man ikke være specialist i hver af de enkelte traktorers el-diagrammer, forklarer Kurt Andersen, serviceteknikker hos Elektropartner, som påpeger, at man let kan bruge Texa ledningsdiagrammer som vejledning.

Årligt abonnement opdaterer programmet

- Med købet af programmet følger der en kuffert med langt de fleste diagnosestik og kabler med, så programmet kan sluttes til næsten alle af de forskellige traktormærker og modeller, forklarer Kurt Andersen.

- Når programmet købes, kan man også vælge bare at købe programmet og selv bestemme, hvilke stik man ønsker. Hvis værkstedet eksempelvis arbejder mest i Deutz Fahr og Valtra, kan man vælge bare at købe de to stik med i sættet.

- Der er desuden et årligt abonnement, som man kan investere i, hvis man ønsker det. Abonnementet gør det muligt at opdatere programmet jævnligt. Her bliver blandt andet el-diagrammerne opdateret, så den seneste version er tilgængelig.

- Man kan også vælge, at spare opdateringerne, og den dag man møder et problem i forbindelse med et diagram, der måske ikke stemmer helt overens med traktoren, kan man købe den årlige opdatering. Det koster kun et symbolsk beløb at få samlet alle opdateringer op, hvis man eksempelvis venter fem år med en opdatering, forklarer Kurt Andersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Går i dybden, men ikke helt dybt

Programmet går i dybden med fejlsøgningen, og programmet kan også fortælle mekanikeren, hvilke parameterindstillinger der er på traktoren, men parameterindstillingerne kan ikke ændres.

- Eksempelvis kan vi ikke gå ind og fortælle traktoren, at vi monterer en frontlift, en frontlæsser, eller måske låser den op til at køre 50-60 kilometer i timen. Det er stadig kun de originale programmer, der kan gøre det, forklarer Kurt Andersen.

Bliver I ikke mødt med lidt skepsis med det nye program fra de forskellige producenter af traktorer?

- Vi møder rigtig mange, der ikke mener dette er lovligt, og vi kan godt forstå, det lyder lidt fantastisk, at vi kan gå ind i alle de gængse traktorcomputere og udføre fejlfinding på tværs af mærkerne, men ikke desto mindre, så har det været kendt i mange år i bil- og lastbilbranchen, og nu er turen kommet til traktor-branchen, forklarer Poul Lyster, og fortsætter:

- Vi bliver helt sikkert ikke det eneste program, selvom vi på nuværende tidspunkt faktisk er det eneste alternativ til de originale traktorproducenters programmer på verdensmarkedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På Agromek er Texa Multibrand blevet mødt af stor interesse, og i den kommende tid skal firmaet rundt til flere demonstrationer i hele landet.

- Vi tilbyder at komme ud på de enkelte værksteder og vise, hvad programmet egentligt kan. Det giver også et bedre overblik for kunden, forud for investering i programmet, forklarer Poul Lyster, som desuden påpeger, at der er dansk support på programmet, så hvis mekanikerne støder i problemer kan man altid ringe til Elektropartner og få hjælp.

Poul Lyster kan desuden oplyse, at der var en overvældende interesse for systemet på Agromek, og der blev også solgt flere enheder.

Fremtiden bliver måske ens stik

Noget der kan virke forvirrende i traktor-branchen er de mange forskellige stik til de forskellige mærker. Sådan har det også været i bil- og lastbilbranchen, inden der kom en ISO-norm om standardisering. Bilbranchen kører i dag med EOBD-stik, og Elektropartner spår om tid, før det også kommer til traktorbranchen.

- Det bliver jo betydeligt lettere at fejlsøge på tværs af traktormærkerne, hvis der kommer en standardisering her også, slår Kurt Andersen fast.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Elektropartner tilbyder desuden en tablet-lignende enhed til fejlsøgningen. Enheden er stød- og støvsikker og kan anvendes i stedet for computeren til fejlsøgning. Dette kunne meget vel også blive fremtiden: Frem for at mekanikerne skal slå ledningsdiagrammer op i bøger eller på computer, så er der en tablet i værktøjskassen med adgang til alle diagrammer i stedet.