Den nye vognserie, Tera-Vitesse CFS, fra tyske Strautmann kan anvendes både som pickupvogn og som frakørselsvogn. De tre nye modeller læsser 40, 44 og 48 kubikmeter

De to mindste modeller i Tera-Vitesse CFS serien er med bogiemontering, mens den største model, TV CFS 5201, er med tre aksler. Fælles for de tre vogne er, at de kan leveres enten med traditionel affjedring eller med hydro-pneumatisk affjedring. På de to bogie-modeller vælger kunden selv, om der skal være medløb på den bagerste aksel, eller om den skal tvangsstyres.

Bredere pickup og indføring

Tera-Vitesse CFS er monteret med en 2,12 meter bred pickup, og den otte-rækket spiralrotor, som presser græsset forbi de 50 fjederbelastede knive, har en diameter på 840 millimeter og en bredde på 1820 millimeter. Den teoretiske snitlængde er på 35 millimeter. Kommer der en sten ind i rotoren, skubbes en eller flere knive bagud, hvor de fastlåses og lader stenen passere.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Pickuppen på de nye vogne er uden kurvestyr, og det gør vogne både nemmere og billigere at vedligeholde. Den nye pickup har tillige den fordel, at fjedrene sidder forskudt i forhold til hinanden. Det giver et jævnt materialeflow ind til snittevalsen, og for at udnytte hele bredden på snitterotoren er der imellem pickup og rotor indbygget en ekstra valse, som fordeler materialet til rotoren, forklare Mads Frost, Ingemann Larsen A/S, som importerer Strautmann.

Baseret på testkørsler vurderer han, at kapaciteten på de nye vogne ligger 20-25 procent over de tidligere modeller, og at de samtidig er forholdsvis lette at trække.

Ny forende og bund

I forhold til de tidligere modeller er Terra-Vitesse CFS opbygget med en ny forende, som aktivt leder materialet bagud i vognen. Det overflødiggør en overdækning af vognen, og den kan derfor uden nogen form for ombygning anvendes både som pickupvog og som frakørselsvogn. Trækket af de firebund kæder er nu monteret centralt under vognen, og samtidig er effekten på de to hydraulikmotorer, som trækket kæderne, forøget. Vognens bund er desuden beklædt med plast, som minimerer afgrødens friktion mod vognbunden. Tiltag som betyder, at vognen kan læsse selv de vanskeligste afgrøder af, og for at minimere aflæssertiden, er aflæssersystemet som standard med to trin.

Pickuppen bæres af valser

Som standard bæres pickuppen af et hjul i hver side. Men hvis der er hjulspor i marken, og begge hjul rammer et spor, kan der være risiko for, at pickuppen rammer jorden.

- Derfor tager vi som standard de nye pickupvogne hjem både med støttehjul i siderne og med to stålruller, som er monteret lige bag pickuppen. De to ruller sikrer, at pickuppen altid arbejder i den indstillede højde, og på grund af bredden forsvinder de ikke ned i et hjulspor, forklarer Mads Frost.

Hydrauliksystemet på vognen kører LS, og kommunikationen mellem vognen og terminalen i traktoren foregår via en Isobus-forbindelse. Kunder, som har traktorer, der er forberedt til Isobus, kan vælge at styre vognen via traktorens terminal.