Under et pressearrangement i Zedelgem, Belgien, viste New Holland, at den selvkørende finsnitter-serie FR nu får en opdatering på flere punkter. Først og fremmest får alle fem modeller i serien et facelift, som indeholder nye transfers, den sorte tud, som stammer fra 50-års jubilar FR-snitteren - samt en ny nummering.

Serien strækker sig nu fra FR 450 som den mindste med 450 hestekræfter til FR 850, som er den største med 824 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De to mindste modeller i serien har fået ny motor med SCR-teknologi. Model FR450 har en 8,7 liters FPT Cursor motor, mens FR500 har en 12,9 liters motor fra FPT Cursor monteret.

At der er SCR-teknologi på finsnitteren, betyder som bekendt, at der skal fyldes AdBlue på maskinen. Dette sker i en AdBluetank lige ved siden af dieseltanken. Dieselolietanken rummer 1.040 liter, mens tanken til AdBlue rummer 400 liter.

Når det kastes et blik i kabinen, er de nye FR-finsnittere blevet udstyret med den nye IntelliView IV farve-terminalen, som er touch-styret.

Mere robust pick-up

New Holland lancerer også en ny opdateret pickup, som gennemgående er blevet mere robust. Der bliver lavet to modeller i enten 3,0 eller 3,8 meter arbejdsbredde.

Selve pick-up’en har fået en helt ny ramme, som er kraftigere, og trykrullerne har fået større og kraftigere lejer samt en ny affjedring. Trykrullerne kan justeres fra kabinen, så flowet til snitteren kan holdes konstant.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Under pick-up’en er der blevet monteret et gummihjul i stedet for metalvalsen, som sørger for, at pick-up’en kører mere stabilt og er endnu bedre til at følge terrænets overflade. Pick-up-rørene, som pick-up fjedrene er placeret på, er desuden blevet udvidet med 25 procent, og der er således fem pick-up rør i stedet for fire.

Pick-up-båndene, som sidder mellem pick-up-fjedrene, følger nu med hele vejen rundt omkring pick-up’en, således at pick-up-fjedrene styres alle 360 grader rundt.

80 procent bedre afgrøde flow

Forud for lanceringen af den nye FR-serie har ingeniørerne på fabrikken i Zedelgem, Belgien, haft materialeflowet, som går igennem finsnitteren i en 3D-måling, hvor en simulation har analyseret, hvordan flowdynamikken er igennem finsnitteren. Programmet har fundet frem til den mest stabile og bedste vej for afgrøden, så flowet kan optimeres.

Dette er resulteret i en helt nydesignet indføring på de nye FR-finsnittere, som betyder, at afgrødeflowet igennem maskinen er forbedret med 80 procent.

Dette er blandt andet opnået ved at omdesigne svøbet under snittercylinderen. Svøbet er blevet mere åbent foran og mere lukket bagpå. Dette giver mere luft i indføringen og giver mindre turbulens samt vindmodstand op igennem finsnitteren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De 80 procent bedre afgrødeflow kommer dels fra det nye svøb, dels fra blæsepadler, som sidder i den fulde bredde på blæseren frem for delt i tre som tidligere. Det giver mere gennemstrømning, og luftstrømmen er øget med 40 procent.

Snittecylinderen har mulighed for helt op til 2 x 20 knive og ned til 2 x 8 knive, hvilket giver en snittelængde fra 2,0 til 40 millimeter.

Automatiske fyldesystem - også i mørke

Under markdemonstrationen i Belgien kunne New Holland vise fyldesystem kaldt IntelliFill-system, som kan leveres på FR-finsnittere som ekstraudstyr.

Systemet giver automatisk kontrol over fyldning af frakørselsvognen. Føreren på finsnitteren behøver ikke koncentrere sig om at fylde frakørselsvognen, men kan koncentrere sig om at styre flowet i afgrøden, der ensileres.

IntelliFill består af et specielt monteret 3D-kamera, som måler afstanden fra frakøselsvognens forende til bagende, og systemet finder derefter selv ud af at fylde vognen bagfra og hen mod forenden. Systemet kan genkende vogne og huske op til flere forskellige frakørselsvogne ad gangen. På den måde kan det automatiske fyldesystem bruges til samtlige vogne, der kører ved siden af finsnitteren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tuden styres 100 procent automatisk, og chaufføren skal ikke bekymre sig om, om afgrøden ender i frakørselsvognen – selv hvis frakørselsvognen kører zig-zag ved siden af finsnitteren, vil systemet altid sørge for, at afgrøden kommer i frakørselsvognen, og at vognen vel at mærke fyldes fra én ende mod den modsatte.

Chaufføren i finsnitteren får en besked, når vognen er 90 procent fyldt, samt en besked, når vognen er 100 procent fyldt.

Dette system kan også fungere i mørke. De nye finsnitter forventes til Danmark i 2013, hvor de første kan erhverves.