Dansk islæt i fremtidens traktor fra Valtra. Ja, det kan faktisk godt blive resultatet. Valtras udviklingsingeniører var nemlig rigtig godt tilfredse med de ideer, som de to danske vindere af Maskinbladets designkonkurrence kom med under deres besøg hos Valtra.

I sidste udgave af Maskinbladet annoncerede vi de to danske vindere i den skandinaviske designkonkurrence, som Maskinbladet og tre andre skandinaviske landbrugsfagblade sammen med Valtra står bag. Vinderne, Tom Dalsgaard og Ujarak Anguta Frederiksen, har nu sammen med seks andre vindere fra henholdsvis Sverige, Norge og Finland været på besøg hos Valtras traktorfabrik i Finland. Her fremlagde alle otte skandinaviske vindere deres forslag til fremtidens traktor fra Valtra.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og det var ikke "hvem som helst", deltagerne sad til bords med. Valtras udviklingschef plus tegnere og ingeniører med speciale i transmissioner, design og drivlinjer var til stede i det mødelokale hos Valtra, hvor hver vinder på skift fortalte om baggrunden og tankerne bag de spændende ideer.

Terminal kan flyttes rundt i kabinen

Grønlandsk fødte Ujarak Anguta Frederiksen, der har boet i Danmark siden 2005, havde i sit forslag til konkurrencen fokuseret på et nyt design af fremtidens N-serie-traktorer. Han har ændret motorhjelmens design med mere rundede kanter, og førerhuset har fået et mere rundt design med fire stolper, der buer indad mod toppen af kabinen i stedet for seks stolper på den nuværende kabine. Alt sammen for at give bedre udsyn ved kørsel i marken, under vejtransport og ved kørsel med frontlæsser.

- Jeg har fokuseret meget på en kabine, der giver bedre udsyn. Den nederste del af kabinen er gjort bredere, hvilket helt naturligt gør bagskærmene mindre. Hvis man eksempelvis kører med en sidemonteret skårlægger, tager sideskærmene ikke nær så meget udsyn med den nye kabine, fortæller Ujarak Anguta Frederiksen.

- Den rundede forude giver også et bedre udsyn under arbejde med en frontlæsser. Man kan løfte frontlæsseren højere, uden at taget spærrer udsynet. Kabinen vil synes stor, fordi den er bred forneden, men faktisk er der færre kubikmeter, hvilket gør det lettere at varme eller køle kabinen, forklarer Ujarak Anguta Frederiksen.

Ligeledes er gulvet, rat og interiør i kabinen hævet for at give et bedre udsyn. Og så er der tænkt nyt omkring traktorens terminal.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Terminalen kan flyttes hele vejen rundt langs kabinen, så den altid sidder, hvor den er lettest at betjene - eller man kan flytte den, hvis den blokerer for udsynet. Den kan også flyttes om til bagruden, hvis man kører i en model med vendbar førerplatform, fortæller Ujarak Anguta Frederiksen.

Princippet i ideen er, at terminalen er tophængt i den næsten runde kabine. Via et tyndt rør eller en skinne kan terminalen så rykkes 360 grader rundt i kabinen.

Den ide var noget, der fik Valtras udviklere til at spidse ører. Valtra tilbyder nemlig en vendbar førerplatform kaldet TwinTrac, og flere af Valtra egne folk fortalte under danskerens indlæg, at man hos Valtra havde gang i nye løsninger på området - uden dog at være kommet på Ujarak Anguta Frederiksens smarte løsning.

Kabine og forlygter flytter efter behov

Den anden danske vinder, Tom Dalsgaard, havde i sit forslag også et bud på et fremtidigt design af en Valtra-traktor, hvor han lige som Ujarak Anguta Frederiksen havde valgt at fokusere på udsyn. Ved at flytte indsugning og udstødning hen til to midterstolper gav det et meget bedre syn fremad, var Tom Dalsgaards argumenter.  Men han havde også en række andre ideer med.

- Jeg har fokuseret på flere ting - blandt andet lygtemonteringen. Både brugte og nye traktorer har i dag ikke tilstrækkelig med lys til at kunne arbejde ubesværet, når det er mørkt. Der er altid nogle steder, lyset mangler. Derfor har jeg lavet et design, hvor taget i kabinen er rundt. Derfor kan man placere en rund ring med LED-lygter, der kunne flyttes rundt på ringen til det sted, hvor der er brug for lyset. Det kunne gøres via et joystick i kabinen. Alternativt kunne der være lys i hele ringen 360 grader rundt, forklarede Tom Dalsgaard overfor Valtras ingeniører.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I sit designforslag har han gjort forenden af traktoren rund og næsten formet som en spids - og med en god grund:

- Med det design kan forlygterne automatisk flytte sig længere ud mod siderne, alt efter hvilken vinkel forhjulene står i. Under arbejdet i marken har vi jo også brug for at se derhen, hvor vi drejer hen ad, mens vi på landevej gerne vil se fremad, mener Tom Dalsgaard.

Tom Dalsgaard har endvidere givet et bud på, hvordan en traktorkabine kan reguleres, så den altid er i vandret position, selvom traktoren for eksempel pløjer og kører med det ene sæt hjul i plovfuren.

- Når man alligevel har affjedring på kabinen, så kunne man indbygge et gyroskop, der fortæller traktorens computer, hvilken vinkel, kabinen befinder sig i. Ud fra det kan computeren ændre på mængden af luft i fire luftpuder i hvert sit hjørne og dermed rette kabinen op, forklarede han.

Tom Dalsgaards sidste ide indebar et luftaffjedret træk. En lidt mere teknisk løsning i stedet for blot et design af en ny kabine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis trækket kan være med til at tage belastninger og bevægelser fra vognen, giver det et langt bedre førermiljø med færre vibrationer, pointerede Tom Dalsgaard.

Koncepttraktor lanceres til efteråret

Blandt de resterende seks deltagere var der også flere spændende ideer. En norsk deltager kom med forslag til at styre traktoren via et joystick i stedet for et rat ved frontlæsserarbejde.

- Behøver man egentligt et rat? Lød opfordringen.

Ideerne kom vidt omkring med både små nyttige tips til forbedringer i kabinen og ændringer i transmissionen. Men vel nok den mest spændende, men også mest futuristiske ide, kom fra en af de finske deltagere, der gav sit bud på en modulopbygget maskine, der både kunne fungere som selvkørende dumper eller skovvogn eller blot være en almindelig traktor.

Traktoren er knækstyret, men med knækket helt i front, så motoren ligger på den bagerste del. Alt efter brug kan man spænde traktoren foran en skovvogn med kran og afmontere forenden af traktoren, så den bliver knækstyret mellem bagakslen og vognen. Ligeledes kunne modulerne sættes sammen, så motorenheden kunne fungere som en selvkørende træk-enhed for en mejetærsker eller selvkørende finsnitter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Elementer af de otte skandinaviske vinderes forslag vil nu danne grundpillerne i en fremtidig koncept-traktor, som Valtra vil tegne. Koncernen vil i et vist omfang også gøre brug af andre af de mange hundrede indsendte ideer til konkurrencen, så har du været med i konkurrencen er det en god ide at holde øje, når den fremtidige koncept-traktor præsenteres til efteråret.