Langt de fleste landbrugskøretøjer er forsynet med hydrauliske bremser, som aktiveres fra traktoren, når der trædes på pedalerne. Der findes normer for det bremsetryk, som traktoren skal kunne præstere, men der er aldrig før opstillet normer for, hvilket bremsetryk en landbrugsvogn eller et påhængsredskab skal testes ved. Vogne med luftbremser kan også testes. Testen anvendes både til nye og gamle vogne.

Testene kaldes Agro- bremsetest og bliver afviklet på en ny måde, for det er ikke kun test, hvor man får at vide, om man er bestået eller ikke bestået. Det er en test, som munder ud i en bremserapport, som fortæller vognens ejer præcist, hvad vognen kan præstere og hvor meget, der kan læsses på den, uden at gældende love og regler overskrides.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

En bestået Agro-Bremsetest udløser et Agro-Bremsemærkat, som sættes bag på vognen.

- For DM&E er det af stor betydning, at der nu sættes fokus på vedligeholdelse og afprøvning af bremser. For os er det vigtigste sikkerheden, og når det samtidig viser sig, at der er rigtig god økonomi i at have gode bremser på vogne og gyllevogne, således at vi undgår de dyre reparationer på traktorer, kan det næsten ikke gå for hurtigt med Agro-bremsetest, siger Jørgen Jørgensen fra Danske Maskinstationer.

Færdes mere på vejene

Strukturudviklingen i landbruget betyder, at landmænd og maskinskinstationer færdes mere på vejene med større køretøjer.

Agro- bremsetest er udviklet af fem brancheforeninger, som har dannet en fælles færdselsgruppe.

Færdselsgruppens formål er at være med i et samarbejde med Rigspolitiet og Trafikstyrelsen omkring tilpasning af lovgivning med fokus på både sikkerhed og fremkommelighed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De fem brancher er Landbrug og Fødevarer, Danske Sukkerroedyrkere, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Landbrugsmaskinfabrikanter og Danske Maskinstationer og Entreprenører.

Arbejdet med Agro-bremsetest er blot én af mange aktiviteter, som angår større sikkerhed på vejene med landbrugsmaskiner.