Med Tigo XR 100 D rykker Lely op i den tunge ende, når det gælder snittervogne. XR 100 rummer, hvad der svarer til 100 kubikmeter ukomprimeret græs.

Maskinbladet, Schweiz

Da hollandske Lely for år tilbage købte Mengele-fabrikken og lancerede en række snittervogne, var der i høj grad blot tale om nye farver på vogne med en række år på bagen. Det kan man ikke sige om de to nye snittervogne fra Lely, som den privatejede virksomhed netop har lanceret.

Lely Tigo XR 100 D og Lely Tigo XR 65 er navnene på de nye snittervogne, og de skiller sig ud ved at have en speciel forende, der hydraulisk kan vippes bagud og fremad efter behov. Samtidig er Lely med XR 100 D rykket op i den helt tunge ende i kategorien af snittervogne. Det er første gang, Lely har fremstillet en snittervogn i den størrelse.

Den treakslede XR 100 er i stand til at rumme, hvad der svarer til 100 kubikmeter ukomprimeret græs - og det med en vogn, der ifølge Lely er én meter kortere end de konkurrenter, der ligeledes tilbyder en vogn, som kan snitte, komprimere og rumme, hvad der svarer til 100 kubikmeter græs.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det er rart, at vi nu har en snittervogn, der blander sig med de største på markedet i Danmark. Men at vi har en kortere vogn i forhold til vores konkurrenter, det er det rigtigt spændende i den nye vogn, fortæller Claus Nielsen, salgschef for Lely græsmaskiner i Skandinavien.

Hydraulisk forende

Løsningen er den hydraulisk justerbare forende, der er med til at komprimere materialet og fylde vognen helt op hver gang. Som udgangspunkt er forenden, der har et lidt specielt design, vippet bagud under det meste af fyldningen. På grund af designet er forenden i sig selv med til at komprimere materialet undervejs, så den store mængde græs kan være i vognen.

Når vognen er fuld, vippes forenden gradvist fremad, så forenden på den måde fyldes helt op, og det er her, den ekstra kapacitet ligger gemt. Helt præcist er der plads til seks kubikmeter, som, chaufføren er sikker på, bliver fyldt helt op.

Hvis afgrøden er våd eller på andre måder ”driller”, kan chaufføren manuelt frit vippe forenden lidt fremad under kørslen for at hindre pakning af materialet.

Ved aflæsning sættes der tryk på forenden igen, så den presser ind mod græsset. Det sker på samme tid, som bundkæden sættes i gang, og dermed hjælper forenden så at sige bundkæderne med at sætte gang i hele læsset. Selv vurderer Lely, at forenden tager 10 til 15 procent af den belastning, bundkæderne normalt udsættes for ved igangsætning.  

Foruden Lely Tigo XR 100 D følger en lidt mindre Tigo XR 65 – en to-akslet model, der kan rumme, hvad der svarer til 65 kubikmeter ukomprimeret græs. Vognen har ligeledes den samme specielle forende som storebror XR 100.

Bredere pickup

Selve snitterenheden på de nye vogne er kendt teknologi. Her er der ikke sket ændringer i forhold til hidtil, og derfor beholder de nye vogne også navnet Tigo – ganske som Lelys andre snittervogne.

Men både pickup og rotoren er gjort 20 centimeter bredere, hvilket giver en arbejdsbredde på 2,0 meter.

Lely forventer at have de første vogne klar til salg i Danmark i 2013.