John Deere har sat turbo på sin vækststrategi, som skal resultere i en årsomsætning på 50 milliarder dollar i 2018 - en fordobling i forhold til 2010

Maskinbladet, USA

John Deere er i fuld gang med at fejre, at det i 2012 er 175 år siden, smeden John Deere udviklede en stålplov og grundlagde virksomheden, som i dag er en global virksomhed med en milliardomsætning over hele kloden.

Og fejringen sker i en periode, hvor det går rigtig stærkt for virksomheden på et verdensmarked, hvor det ifølge John Deere ser meget lyst ud for landbruget, og hvor der er vækst på alle de vigtigste markeder.

Fortune Magazine har i 2011 udnævnt virksomheden til at være mellem de 50 mest beundrede virksomheder, og John Deere rangerer ifølge CRO Magazine som nummer 76 på listen over verdens 100 bedste brands.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

John Deere har i mange år været en global virksomhed, men det er gået ekstra stærkt i de senere år, hvor virksomheden for alvor er blevet en stærk spiller på den internationale scene.

Og ambitionerne er blevet skærpet i årenes løb.

Ni procent årlig vækst

Således arbejder John Deere med en strategiplan, hvor målet er at fordoble 2010-omsætningen, som var 25 milliarder dollar, til 50 milliarder dollar i 2018. Det betyder, at omsætningen skal stige ni procent årligt frem til 2018.

Koncernen er allerede godt på vej - og indtjeningen følger med. I 2011 satte resultatet rekord med 2,8 milliarder dollar. Og de senere år er det især omsætningen uden for USA og Nordamerika, der trækker væksten. Siden 2000 er den udenlandske omsætning firdoblet og udgjorde 12 milliarder dollar i 2011 og tegnede sig dermed for hele 49 procent af John Deeres globale omsætning - i 2000 var den udenlandske andel af omsætningen 27,5 procent.

Men selv om salget i USA nu kun udgør halvdelen af John Deeres samlede salg, så tegner USA sig stadig for den største del af indtjeningen - i alt cirka tre fjerdedele af indtjeningen hentes i USA.

Vil være i front

John Deeres strategi går ud på hele tiden at være i første linje, og når verden ændrer sig, ændrer John Deere sig også, lyder det fra selskabet, som ser store muligheder i de globale markedstrends.

I 2010 lever 50 procent af verdens befolkning i byer. Det tal vil ifølge fremtidsforskere være 70 procent i 2050. Og fødevareproduktionen skal fordobles over de næste 40 år, hvilket betyder, at landbrugets output skal øges med 3,4 procent årligt de næste 10 år.

At John Deere mener sin globale vækststrategi meget alvorligt, ses også af koncernens investeringsniveau, som er vokset stejlt gennem de seneste år. For ti år siden lå investeringsniveauet på godt 300 millioner dollar, men er siden vokset stejlt, og rundede allerede i 2011 en milliard dollar, og det tal stiger yderligere i 2012, hvor investeringsniveauet er 1,3 milliarder dollar.

Der er eksempelvis fart på fabriksbyggerier flere steder i verden. Der er syv nye fabrikker på vej i de såkaldte BRIK-lande (Brasillien, Rusland, Indien og Kina). Der er også fart på forskning og udvikling af nye, avancerede teknologier. Således blev der i 2011 brugt 1,2 milliarder dollar på forskning og udvikling. Alene i Europa, Mellemøsten og Nordafrika lancerede John Deere cirka 100 nye produkter i 2011.

Højere effektivitet

Samtidig med den aggressive vækst har John Deere også formået at optimere udnyttelsen af virksomhedens aktiver. Det betød, at John Deere i 2010 var blevet tre gange så effektiv som tidligere og dermed mere profittabel.

1999 var det første år, John Deere tjente en milliard dollar. Det er nu indtjeningen i et kvartal, og John Deere forudser, at selskabet kan præsentere endnu et kvartalsresultat med rekord den 16. maj, hvor regnskabsårets andet kvartal offentliggøres.

John Deere er børsnoteret, og der er ingen dominerende aktionærer med store aktieposter. 80 procent af investorerne bag selskabet er institutionelle investorer, pensionskasser og lignende.