Når den tyske Agritechnica-udstilling slår dørene op til november i Hannover, har dækproducenten Trelleborg lidt af et trækplaster at vise frem. Virksomheden lancerer på udstillingen det, som Trelleborg selv kalder verdens største traktordæk til konventionelle traktorer.

TM1000 High Power er navnet, og der er ingen tvivl om, at dækket er forbeholdt de helt store traktorer. Dækket bliver nemlig monteret på en 46 tommer fælg og skulle ifølge Trelleborg være 2,3 meter højt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En fælgdiameter på 46 tommer er nyt, når vi snakker traditionelle traktordæk. Hidtil har standarden på de større traktorer fordelt sig på 38 eller 42 tommer fælge. Men det bliver der nu rykket ved med introduktionen af TM1000. Og ifølge virksomheden selv er der allerede efterspørgsel på de store dæk.

- Udviklingen af det nye dæk kommer som følge af den udvikling, der sker på traktorområdet, hvor effekten på selv de helt store traktorer øges hele tiden. Traktorproducenterne efterspørger allerede nu en løsning, der kan hjælpe med at overføre de mange hestekræfter fra traktoren, fortæller Per Valdmaa, administrerende direktør hos Trelleborg Sävsjö AB i Sverige.

Dækket er således konstrueret til traktorer med 450-500 hestekræfter med et drejningsmoment på den anden side af 2.000 newtonmeter. Det skal både kunne klare sig godt i marken og være pålideligt på landevejen.

46 tommer, men måske også 42

Gevinsten i det store dæk er, at den større diameter helt naturligt giver en større trædeflade på jorden, hvilket er lig med et større areal at overføre de mange hestekræfter på.

- Kunne i ikke lave et dæk med samme højde blot med 42 tommer fælg, men ved at lave dækkassen højere - og eventuelt lave et blødt dæk, der flader ud og giver større kontaktflade?

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er muligt at producere dækket til en 42 tommer fælg, men vi har ikke besluttet, om vi vil starte en produktion endnu.

- Man skal huske på, at det er et dæk, der skal klare store kræfter. Og ved at have en 46 tommer fælg er der en meget større kontaktflade mellem dæk og fælg. Det betyder, at risikoen for at dækket løber rundt på fælgen, er mindre.

- Samtidig skal dækkassen være endnu stærkere, hvis den skal være højere for at nå 2,3 meter i diameter, men passe på en 42 tommer fælg i forhold til en 46 tommer fælg, uddyber Per Valdmaa.

Ifølge direktøren er det i langt de fleste tilfælde bedre at have en naturlig stor trædeflade i form af et dæk med stor diameter – i stedet for et dæk med meget blød dækkasse, lavt lufttryk og en lille diameter:

- Et højt dæk giver lavere rullemodstand, og samtidig er vi nødt til at sikre os, at dækket kan klare tunge transportopgaver ved høj fart – og det er der, problemerne opstår. Hvis man kører med et meget blødt dæk og lavt lufttryk slides det simpelthen alt for hurtigt under transport, og det har også en lavere maksimal belastning, påpeger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han fortæller, at Fendt har været i kontakt med virksomheden omkring det nye dæk.

- Fendt har allerede spurgt efter et dæk med 46 tommer fælg. Så det kan jo være, de har noget nyt på vej. Men vi må vente og se, siger han.