Det skal være billigere at tage den offentlige transport, står der i regeringsgrundlaget. Og det skal transporterhvervet betale for. 

Ud over en betalingsring omkring København vil regeringen også have lastbilchaufførerne til at punge ud for hver kilometer, de kører. Det skriver ing.dk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

"(Regeringen vil) fremsætte forslag om en kilometerbaseret afgift på lastbiler, hvis provenu bruges på at gøre den kollektive trafik billigere og på investeringer i den kollektive trafik," hedder det i regeringsgrundlaget.

Det er uvist, hvor høj afgiften skal være, men i en transportplan, som De Radikale fremlagde i 2009, foreslog partiet, at en kilometerafgift svarende til den GPS-baserede tyske Maut skulle give 200 millioner kroner om året. Ifølge Børsen er målet dog meget højere. Avisen hævder, at kilometerafgiften skal indbringe 1,5 milliarder kroner.

- Dermed kan vi nærme os tre milliarder kroner. Det er voldsomt og en dyr måde at opkræve skat til skade for vognmænd og dansk erhvervslivs konkurrenceevne, siger den erhvervspolitiske chef i Dansk Transport & Logistik, Ove Holm til Børsen.