Siden begyndelsen af 2009 er salget af Hirtshals-produkter faldet 50 procent. Det på trods af, at markedsføringen i samme periode er steget kraftigt ifølge Arla Foods.

- Siden finanskrisen i 2009 har danske forbrugere i stigende grad lagt discount-produkter ned i indkøbsvognen frem for mærkevarer, når der skulle købes fødevarer. Den tendens er gået ud over en række kvalitetsmærker – herunder Hirtshals-mærket, lyder vurderingen fra Arla Foods.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som konsekvens af det drastisk faldende salg har bestyrelsen i Arla Foods besluttet, at produktionen på Hirtshals Mejeri må nedlægges.

- Vi er kede af den her beslutning, men det er desværre nødvendigt. Faktum er, at færre og færre forbrugere vælger produkter fra Hirtshals Mejeri, og nu er salget faldet til så lavt et niveau, at mejeriet ganske enkelt ikke kan løbe rundt længere, siger Ole E. Hansen, der er ansvarlig for driften af de mejerier i Arla, der fremstiller produkter til det danske marked.

Hirtshals Mejeri gik sammen med Arla Foods pr. 1. januar 2009, fordi det nordjyske mejeris økonomi var presset af den begyndende økonomiske krise, og siden har Arla sammen med ledelsen på Hirtshals Mejeri forsøgt at få vendt udviklingen og salgskurverne.

- Vi er skuffede over, at vi ikke har formået at sikre mejeriet, så det kunne fortsætte mange år fremover. Som forretning havde Hirtshals Mejeri det svært, da vi gik sammen for to år siden, og vi må konstatere, at det har været sværere end forventet at løfte mejeriet videre, selvom vi har skruet kraftigt op for markedsføringen af mejeriets produkter og sikret en mere effektiv distribution, siger Ole E. Hansen.

Hirtshals Mejeri har i dag 15 medarbejdere, og Arla vil nu undersøge mulighederne for ansættelse på andre Arla-mejerier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sidste produktionsdag på Hirtshals Mejeri bliver fredag den 15. april 2011.