Lely introducerede for et år siden snittervogne i sit program gennem en strategisk aftale med tyske Mengele

For et år siden annoncerede Lely et strategisk samarbejde med den tyske maskinproducent Mengele om snittervogne. Nu har Lely overtaget hele virksomheden og dens produktprogram, som foruden snittervogne i mange størrelser også omfatter bugserede finsnittere, adskillige vogne - og møgspredere.

Lely Scandinavias repræsentant, Iwer Dall, fortæller, at overtagelsen ikke får den store praktiske betydning for hverken Lelys eller Mengeles danske kunder.

I forvejen var Lelys snittervogne identiske med Mengelses - blot i Lely-farver. Og kunderne får nu adgang til Lelys landsdækkende forhandlernet.

Og kunder med Mengele-produkter kan også fremover forvente fuld reservedelsdækning af deres maskiner.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

 - Vi har overtaget hele lageret med Mengele-reservedele fra Stenderup Maskiner, som hidtil har været Mengele-importør i Danmark, fortæller Iwer Dall, som derfor nu går på jagt efter Mengele-kunder for at fortælle dem, hvor de skaffer reservedele.

Fokus på grovfoder

Iwer Dall erkender, at han blev overrasket over, at den strategiske aftale med Mengele udmøntede sig i en decideret overtagelse kun et år efter indledningen af samarbejdet.

- Men på den anden side er det klart, at man kun indleder et samarbejde, hvis man virkelig satser på det, og derfor er det et helt naturligt skridt, mener Iwer Dall og henviser til, at det kun er to år siden, Lely købte Welger.

Men selvom Lely nu får både vogne og møgspredere på programmet i kraft af overtagelsen af Mengele, er det ikke produkter, som Iwer Dall forventer at fokusere på i Danmark.

- Det er gode vogne, og de indgår i programmet, fordi vi har overtaget hele virksomheden, men vi vil koncentrere os om grovfoderudstyret, siger han.

Det er da også hans forventning af hovedfokus bliver snittervogne, fordi der ikke mere er tradition for bugserede finsnittere i Danmark.

Iwer Dall konstaterer, at Lely med overtagelsen nu er full line inden for grovfoderudstyr, bortset fra, at der mangler selvkørende finsnittere, og det ligger efter hans vurdering ikke i kortene, at Lely kaster sig over det marked.

Satser på snittervogne

Iwer Dall vil derimod satse på det marked, han ser for snittervogne i Danmark.

- De er meget udbredte i andre lande, og jeg mener, at de har fordele, som er aktuelle for danske mælkeproducenter, siger han.

Blandt andet nævner han, at udenlandske undersøgelser peger på, at man kan spare mellem 30 og 50 procent ved at køre med snittervogne sammenlignet med selvkørende finsnittere.

- Med snittervogne kan man nøjes med en mand i marken og en i stakken, så længe afstandene ikke er for store, for så skal der flere vogne til. Lelys serie af combi-snittevogne kan ligeledes bruges som frakørselsvogn ved for eksempel snitning af helsæd og majs, så det giver ligeledes stor fleksibilitet, siger han.

Han fremhæver desuden billig drift og billigt vedligehold som andre fordele ved snittervogne, ligesom en grovere struktur efter hans vurdering er en fordel, fordi det er med til at give en god omsætning i koens vom og bidrager til god sundhed i besætningerne.

- Jeg mener, at det er en skrøne, at det er svært at komprimere ensilage med en grovere struktur. Det er derimod en fordel, at man ikke skal til at tilsætte halm bagefter, fordi man har fået snittet græsset eller majsen for fint, så også her er der en økonomist gevinst og en arbejdslettelse ved brug af snittevogne, siger han.