Den trinløse Vario-transmission fra Fendt kører nu i over 30.000 traktorer, og systemet har for længst bevist, at det både er funktionelt, og at holdbarheden er mindst på højde med traditionelle power-shift transmissioner. I adskillige tests er det tillige bevist, at systemet er i stand til at forøge produktiviteten og reducere brændstofforbruget.

Konkurrenterne har da også haft travlt med at introducere traktorer, som kunne tage konkurrencen op med de grønne tyskere. Men indtil videre er Fendt dog ene om at kunne tilbyde en komplet serie af traktorer fra under hundrede til over trehundrede heste med variabel transmission.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

TMS er et forholdsvist nyt tillægsbegreb til Fendt Vario, og vi har været i marken med en Fendt 818 for at teste hvilke muligheder, TMS giver føreren.

Fendt og de andre

Den variable transmission fra Fendt, som nu også kan leveres i MF, adskiller sig fra konkurrenterne ved, at der kan skiftes imellem et transport - og et arbejdsgear, og at transmissionen under arbejdet ikke kombinerer variabel transmission med mekaniske gear.

I transportområdet arbejder transmissionen således i det samme mekaniske gear, uanset om hastigheden kun er nogle få hundrede meter i timen, eller om traktoren kører med tophastighed.

Grunden til, at Fendt er alene om dette princip, skyldes patenterede hydraulik pumper og -motorer, som har en betydelig større variation end standardkomponenter

Kompakt og gedigen

Med en egenvægt på under syv ton og en maksimal ydelse på næsten 200 heste er Fendt 818 Vario TMS en kompakt kraftkarl, som ikke går af vejen for større udfordringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Traktoren blev testet sammen med to Överum plove - en trefuret frontmonteret og en femfuret liftmonteret. Testen foregik på en let kuperet mark med varierende jordbundsforhold.

Kombinationen af de to plove gav en fin vægtfordeling på traktoren og resulterede i, at den klarede bakkerne uden nævneværdig hjulslip.

TMS-systemet gør, at den variable transmission kan udnyttes optimalt under alle forhold, og såvel jordbearbejdning som transport kan udføres med forholdsvis få omdrejninger på motoren.

Sammenlignet med konkurrerende modeller er Fendt"en dog ikke helt så villig til at gå langt ned i omdrejninger, og den holder sig helst over de 1.700 - 1.800 o./minut.

Sidst, vi testede Fendt, kritiserede vi Vario-terminalen for at være for besværlig og langsom at betjene. Det er der lavet om på i de nye modeller, og med et enkelt tryk kan man eksempelvis være inde i menuen for regulering af oliemængden på de eksterne udtag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når traktoren startes, bliver føreren på terminalen bedt om enten at vælge "sidste indstilling" eller at starte på en frisk.

Ved at vælge "sidste indstilling" undgår føreren at skulle genindtaste de indstillinger, han havde brugt, før traktoren blev standset. Det kunne eksempelvis være indstillinger i forager-management-systemet, der kan udføre en lang række funktioner blot med en enkelt tast på joysticket. Er man derimod ikke klar over, hvad "sidste indstilling" indebærer, gør man klogt i at starte på en frisk for at undgå ubehagelige overraskelser.

TMS giver frihed

TMS, som er anden generation af Vario-transmissionen fra Fendt, adskiller sig på væsentlige punkter fra den forrige udgave. Førhen bestemte kun føreren udvekslingen i transmissionen - desto længere kørehåndtaget blev skubbet fremad, desto hurtigere kørte traktoren, og gaspedalen fungerede udelukkende som gaspedal.

Sådan kan TMS-modellerne også køres, men dertil kommer hele den automatiserede del, hvor transmission og den elektroniske motorstyring i fællesskab finder det optimale miks imellem motoromdrejninger og udveksling for at udføre en bestemt arbejdsfunktion bedst og billigst.

Transmissionen styres stadig med det velkendte joystick, hvor et enkelt klik til højre aktiverer tempomaten og fastholder en bestemt kørehastighed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved at vippe joysticket til venstre skifter traktoren kørselsretning. Vendegearet kan tilmed betjenes af venstre hånd med en kontakt under rattet. Holdes kontakten i neutral, standses Vario-transmissionen, og traktoren bremses. Funktionen er særdeles anvendelig, når der køres med frontlæsser, og skovlen enten skal fyldes eller tømmes.

Med et enkelt tryk på en kontakt kan betjeningen af transmissionen flyttes fra joysticket og til fodspeederen. Når funktionen aktiveres, skifter pedalen funktion fra speeder og til kørepedal. Når pedalen ikke røres, står traktoren stille, og desto længere pedalen trædes ned, desto hurtigere kører traktoren.

Lettere adgang til Variotronic

De fleste af traktorens funktioner styres via menuen i Varioterminalen. Første gang, man sætter sig i det velpolstrede sæde og drejer tændingsnøglen, kan den flotte terminal med taster og fine farver virke lidt overvældende. Men efter en kort instruktion og nogle timers brug virker systemet enkelt og gennemtænkt.

Såvel komfort frontliften som liften bag på traktoren har egne menuer i terminalen, hvor parametre som maksimal løftehøjde, sænkehastighed og andre funktioner indstilles. Her indstilles også ydelsen på de eksterne olieudtag, om der skal kobles en timerfunktion på de enkelte udtag, og i hvor mange sekunder de enkelte udtag skal være aktive.

Som noget nyt indeholder terminalen nu også et forager-management-system, som kan automatisere en lang række funktioner. Dermed bliver føreren fri for at foretage de mange monotone betjeninger, hver gang traktoren skal vendes på forageren, og man kan i stedet koncentrere sig om at manøvrere traktoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Terminalen har hukommelse til at lagre indstillinger til flere forskellige maskintyper, og næste gang føreren eksempelvis kobler såmaskinen for og sætter frontpakkeren på, skal han blot finde "Såmaskine" i menuen, og alle indstillinger er på plads.

Lækker frontlift som standard

Som standard er Fendt 818 Vario TMS udstyret med den eksklusive komfortfrontlift, som har betjening på højde med liften bag på traktoren. Maksimal løftehøjde, løftehastighed og sænkehastighed indstilles i Varioterminalen, og med en drejekontakt magen til den, som styrer liften bag på traktoren, bestemmes arbejdsdybden på det frontmonterede redskab.

Specielt til et redskab som den frontmonterede plov er den avancerede frontlift helt på sin plads og en absolut nødvendighed, hvis disse redskaber skal have en fremtid på markedet.

Lige som liften bag på traktoren kan også frontliften betjenes med trykknapper udvendig på traktoren.

Affjedret foraksel og kabine

Både affjedret foraksel og affjedret kabine er standard på Fendt 818 Vario TMS. Forakselaffjedringen er integreret i rammekonstruktionen, som går fra transmissionshuset og ud til forenden af traktoren. Motoren er således ikke en bærende del af traktoren, men er monteret i rammen lige som motoren på en bil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sammen med svingningsudligningen på trepunktsliften sørger den affjedrede foraksel for, at selv hurtig transportkørsel med tunge ophængte redskaber virker sikker og behagelig.

Affjedringen af forakslen kan frakobles elektronisk i kabinen, lige som føreren i Varioterminalen selv vælger ved hvilken hastighed, liftens svingningsudligning skal træde i funktion.

Kabinen virker lys og indbydende, og nogle vil sikkert mene, at den er for lys og dermed vanskelig at holde rent. Men da stort set samtlige materialer i kabinen er robuste og lette at rengøre, er det kun et spørgsmål om en klud og en spand sæbevand.

Kabinen hører ikke til de største på markedet, men efter min opfattelse er den rummelig nok, og der er tilmed plads til diverse småting som mobiltelefon og markbøger.

Der er ikke meget støj i kabinen, men intet er statisk, og på det seneste har konkurrenterne forbedret sig markant på dette område og har overhalet Fendt"en indenom. Så selv om ingeniørerne i det sydtyske har konstrueret en gedigen traktor, er der stadig noget at arbejde med. 74005