Dit abonnement er suspenderet pga. manglende betaling. Betal venligst din faktura, som du finder her.

Opret gratis profil

Asien er på vej til at blive et nyt stort marked for DTL

24. jun. | Indrykket af DTL A/S

DTL har allerede sendt en håndfuld transporter til Asien og markedet kommer kun til at vokse i de kommende år, forudser Jacob Frost Nørgaard

Del artiklen:

Af Michael Søvsø

Dansk genetik er en stærk salgsvare, og har efterhånden været det i mange år. 

I 2008 testede en tysk Warentest kvaliteten af grise hos forhandlere over det meste af Europa. 

Det viste sig, at Danmark lå i den absolutte top. 

”Undersøgelsen viste, at uanset hvilken type producent, man var, kunne det betale sig at købe danske grise og genetik. Der var mange Euro at hente i effektivitet, foderudnyttelse og tilvækst. Det var startskuddet til, at den danske eksport af grise for alvor begyndte at vokse,” siger Jacob Frost Nørgaard, der arbejder med salg og eksport i DTL

Han har i halvandet årti beskæftiget sig med dansk genetik og arbejder i dag med salg og eksport i DTL’s maskinrum på Møllegade i Padborg, hvor det meste af administrationen er placeret. En af hans kernekompetencer er transport af grise og genetik til Asien, hvor et stigende antal kunder står klar til at tage imod den høje danske kvalitet. 


Ser ud i resten af verden

”Nogle vil stille spørgsmålet: Hvorfor forærer vi vores genetik væk og forstærker vores konkurrenter? Men ude i Asien ønsker de europæisk genetik. Så hvis ikke de handlede med os, ville de bare handle med andre. Og med den strukturudvikling, der finder sted i det europæiske landbrug, vil svinebestanden ikke stige. Tværtimod sker der lige nu tilpasning i Europa og i et stagnerende marked, bliver der færre kunder at handle med. Derfor ser vi ud i resten af verden,” siger Jacob Frost Nørgaard.

I langt de fleste tilfælde er det renracede dyr, der sendes til Asien, fordi de har et længere perspektiv end de krydsningspolte, der som oftest sendes til Tyskland eller til andre steder i Europa. 

Når DTL får en kunde i Asien begynder en proces med meget papirarbejde involveret, og derfor er det fordelagtigt at have den rette ekspertise siddende i virksomheden.  


Vigtig selektion 

”Vi har agenter ude i Asien, som er i det lokale marked og har kundekontakten. Agenterne sørger for at læse markedet derude og derefter begynder forhandlingerne om pris og kriterier. Én aftager kan måske godt lide benstillingen på den ene slags grise, mens en anden aftager kigger på grisens krop. Selv om det er et højindeksdyr, kan det være helt andre ting, kunden kigger efter,” forklarer Jacob Frost Nørgaard.

Ofte kommer kunden til Danmark ude fra Asien for at udpege lige præcis de dyr, han eller hun ønsker. Det er en stor investering og derfor kan det godt betale sig at købe flybilletten og et par dage i Danmark for at udvælge de rette grise. 

”Når processen går i gang og dyrene er udvalgt, starter vi en besætningskarantæne op. Besætningsdyrlægen kommer ud og sørger for, at grisene får gennemført de nødvendige behandlinger og taget de rette blodprøver. På selve eksportdagen kommer besætningsdyrlægen igen for at syne dyrene. Derefter laver Fødevarestyrelsen de endelige certifikater og grisene er klar til at blive sendt af sted,” forklarer Jacob Frost Nørgaard. 


I karantæne ved ankomsten

Der skal helst ikke gå noget galt. Skal grise ud i Europa, er der som oftest mulighed for at udsætte lastbiltransporten en dag eller to, men skal grise til Asien, står et fly og venter, og det er som bekendt ikke sådan lige at aflyse eller udsætte. Som regel er det cargofly, der transporterer grisene, men nu og da er der også mulighed for at grisene kan komme med i lasten på et rutefly.

”Grisene har gode vilkår under transporten. Vi sørger for, at der er strøelse, vand og foder til dem, og sikrer os ligeledes, at de har den nødvendige plads,” forklarer Jacob Frost Nørgaard. 

Han viser en video, hvor grisene løber fra de specialdesignede kasser i flyet og over i karantænefaciliteten ved ankomsten til en ny verdensdel. Der er ingen tegn på, at grisene på nogen måde har lidt overlast.  

”Vi sørger for at grisene har de bedst mulige vilkår under transporten, men det stopper ikke der. Der er også after sales service, som skal varetages. Vi skal hjælpe til med at sørge for, at aftageren får noget ud af dyrene. Gensalg og opbygning af et netværk derude skal være i centrum, og derfor er det vigtigt med et godt samarbejde. Markedet kommer til at vokse i fremtiden,” slår Jacob Frost Nørgaard fast.



OBS! Når du gemmer kommentaren vil du modtage en mail med et link til aktivering. Din kommentar vil først blive vist når du har aktiveret den. Din email adresse vil selvfølgelig ikke blive vist!

Hold en god tone

Undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter i kommentarerne.
Brug kun links i kommentarerne, såfremt det er relevant.

OBS.: Debatten modereres af portalens redaktion. Trusler, injurier eller andre lovstridige indlæg fjernes konsekvent.


Tak for din kommentar!

Vi er dog ikke helt færdige endnu. Vi har sendt dig en mail med et link til aktivering af din kommentar. Først når du har brugt linket vil din kommentar blive synlig på hjemmesiden.

Har du ikke fået en mail i løbet af 10 minutter kan det være fordi din mail service har frasorteret den som spam.

Udvalgte PARTNERS

Udvalgte PARTNERS produkter