STOP!
7. mar. | Indrykket af New Holland Agriculture
Det er en kedelig udgift at få en regning på et sæt nye bremser, når det kunne have været undgået.
Opbremsning med påhængsvogne kan være en drøj affære, især hvis det hele lige er gået lidt hurtigt og bremseslangerne ikke er monteret på påhængsvognen. Det kan værkfører Flemming Nielsen skrive under på, da vi møder ham på værkstedet i Farmas Farsø til en snak om aktiviteten på stedet.
Her står en T7.165 fra 2018 som Farmas i første omgang blev kaldt ud til, da den var stoppet i hydraulikfiltrene. Montøren kunne i første omgang konstatere, at tilstopningen skyldtes sort støv i hydraulikolien, men erfaringen sagde ham også, at belægningen på traktorens bremser sandsynligvis var brændt varm.
Traktoren blev herefter kørt på værksted for at komme ind til bremserne, og her kunne man konstatere, at montørens første formodning var korrekt og bremserne var brændt varme. Dette var sket, fordi kunden kun havde monteret påhængsvognen i hitchtrækket og ikke lige havde fået monteret bremseslangen, for at sikre en koordineret bremsning af hele vogntoget.
Derfor bliver det alene traktorens bremser, der bremser hele vogntoget, og det kan de ikke klare med en påhængsvogn med f.eks. tætpakkede halmballer medmindre trykket bliver fordelt på flere aksler.
Nu står kunden med en ærgerlig udskiftning af bremserne, som under normale omstændigheder sjældent udskiftes. Derfor er budskabet fra Flemming Nielsen altid at sørge for at koble bremsesystemet til, og at bremsefunktionerne på påhængsvognene er justeret til, for i den sidste ende kan det ende med en dyr værkstedsregning og et kørselsforbud, hvis traktoren bliver taget i en politiets bremsekontroller.