Bolderupgård Maskinstation har nu to års erfaringer med den danske produceret GPS-rive, som man oplever har en god kapacitet.

Da Erik Kristensen, som driver Bjolderupgård med 600 køer og 500 hektar planteavl samt udførsel af maskinstationsarbejde, skulle investere i ny storrive til sæson 2019, faldt valget på en Kverneland 15 meter storrive.

- Vi havde en Kverneland rive på demo i 2018, og den gjorde det faktisk ret godt. Det jeg især bemærker er, at rivetænderne sidder tættere på Kverneland-riven, end det vi kørte med før, og det har en rigtig god evne til at få græsset med. Kapaciteten er dermed høj på riven, fortæller Erik Kristensen, som dog også påpeger, at det samtidigt kan være en udfordring, hvis der er tale om noget meget sukkerholdigt græs.

Bjolderupgård er årligt over cirka 5.000 hektar med Kverneland-riven, da nogle af maskinstationens kunder selv står for rive-arbejdet.

Klare 24 meter skår

På Bjolderupgård, samt hos de fleste kunder, som Bjolderupgård ensilerer for, køres der i faste kørespor i græsmarken på 12 meter.

- Derfor var det egentligt meningen, at vi ville have købt en 12 meter Kverneland-rive, og det var faktisk også sådan en, som jeg havde bestilt i første omgang, men jeg opgraderede den til en 15 meter udgave, for at have fleksibiliteten til at rive bredere, hvis det var et ønske, samt rive 24 meter skår sammen i de tørre sommerslæt, forklarer Erik Kristensen.

Da maskinstationen råder over et 12 meter skårlæggersæt med båndudstyr, benytter maskinstationen sig ofte af muligheden i de tørre sommerslæt, til at bånde skårene ind med skårlæggeren, og dermed lade den 15 meter rive samle skårene fra en vending med skårlæggeren og dermed lave et skår fra i alt 24 meters bredde.

- Så kan vi nøjes med at køre i hvert andet spor med finsnitteren, og det er både hurtigere for os, og bedre for marken, påpeger den sønderjyske maskinstationsejer, som ikke først er begyndt at spænde vognene efter finsnitteren, da det blev moderne med faste kørespor.

- Vi har faktisk altid kørt med vognene efter finsnitteren. I begyndelsen var det mest for at spare en mand, da der er travlt med så mange andre gøremål, når der skal ensileres græs, fortæller han.

I majsen kører man dog ikke med vogne efter finsnitteren.

rich-media-1
Der rives hovedsageligt i 12 meter kørespor med den 15 meter rive. Foto: Morten Damsgaard

Løfter og sænker selv

Kverneland-riven hos Bjolderupgård er udstyret med Kvernelands GPS-teknologi, som kaldes for GeoRake. Det betyder kort og godt, at når først forageren på marken er revet, så finder riven selv ud af, hvornår den skal hæve og sænke de enkelte rotorer, og chaufføren har derfor ikke travlt med at betjene de fire rotorer, når han nærmere sig forageren.

Den daglige chauffør hos Bjolderupgård på riven er Henrik Jessen, og han roser systemet:

- Når først jeg har tegnet marken op, så passer systemet faktisk sig selv. Det fungerer rigtigt godt, fortæller han, da Maskinbladet besøgte Henrik under rivearbejdet i andet slæt græs.

Han bemærker desuden, at med Fendt 828'eren, som er fast trækhest foran-riven, styres og overvåges den direkte fra den integreret Fendt Variotronic-terminal.

- Riven er en Isobus-rive, og det betyder, at jeg i traktoren terminal har overblikket over riven, ligesom jeg benytter traktorens integreret knapper på joysticket til at betjene riven. På Fendt kørehåndtaget er der knapper nok til, at jeg kan betjene alle rotorer på forageren, samt hver enkelt rotor, og der er også knapper til styring af udskuddet på de forreste rotorarme.

rich-media-2
Riven løfter hver enkelt rotor ud fra GPS-koordinater. Foto: Morten Damsgaard

Dansk produceret

På Bjolderupgård har man for mange år siden kørt med Kvernelands storrive, mens der i de senere år har været et andet mærke inde i maskinhuset. Selve DNA i Kverneland-riven går helt tilbage til 2002, mens 97150C-riven, som er modelnavnet på Bjolderupgårds storrive er udviklet i 2016.

Den danske produktspecialist Mathies Tang-Jensen fortæller at riven er udviklet i et samarbejdet mellem Kvernelands tyske kompetencecenter for græsmaskiner og Kverneland-fabrikken i Kerteminde - hvor selve riven også produceres. På samme fabrik arbejder næsten 500 mand dagligt med udvikling og produktion af skårlægger, river-vender og strømaskiner.

- Jeg vil gerne indrømme, at vi er en underdog på markedet for de store centermonteret river, men vi håber det er noget vi kan ændre på sigt. I løbet af sæson 2020 har vi haft en god demo-sæson med en Kverneland storrive i Danmark, og vi kan se, at vi har nogle fordele i vores rive, fortæller han og påpeger særligt to ting:

- Dels har vi albue-led på de forreste rotorrive-arme, og de er væsentligt hurtigere at ændre i arbejdsbredde, sammenlignet med arme, som kører i et skinnesystem. Desuden kan chaufføren være med til at bestemme, hvor langsomt rotorarmene skal sænkes ned på jorden. Riven kan sættes op således, at nå rotorarmene sænkes, så reducerer de selv hastigheden efterhånden som de nærmere sig græsmarken - og når olietemperaturen stiger ved arbejdet, så finder riven selv ud af at kompenserer for dette, fremhæver Mathies Tang-Jensen.

rich-media-3
Selvom riven er udviklet i Tyskland er den produceret på Kvernelands fabrik i Kerteminde på Fyn. Foto: Morten Damsgaard.