Ligesom Skamstrup Maskinstation fik levereret otte nye Puma'er i foråret, så gentages sceneriet næsten - denne gang er det otte 56 kubikmeter Krone bundkædevogne.

Allerede på mandag henter Skamstrup Maskinstation de første to Krone TX560, tre akslet bundkædevogne på 56 kubikmeter, som skal bruges under tuden på maskinstations Krone-finsnittere.

De to vogne er de første ud af en flåde på i alt otte helt nye Krone TX560 frakørselsvogne, som den midtjyske maskinstation har investeret i.

- Vi regner med, at vi først har alle otte vogne lige inden majsen skal ensileres, fortæller Torben Kamp, indehaver af Skamstrup Maskinstation.

Baggrunden for købet af hele otte vogne er flere, men først og fremmest var det en vellykket demonstration af vognen, som satte tankerne i gang:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vognen aflæsser ekstrem hurtigt, og det er lige præcis sagens kerne i dag: det skal bare gå stærkt, påpeger Torben Kamp, som fremhæver, at hastigheden har stor betydning, da det gælder om at have god tid til at trykke stakken sammen, og ikke have en vogn til at holde for længe og spærre ved ensilagestakken.

Han havde egentligt  forestillet sig, at han ville have to eller tre nye frakørselsvogne.

- Men det endte jo med otte, og vi skal også af med otte vogne i bytte. Både nogle knap så gamle og en enkelt, som faktisk er 25 år gammel, fortæller han.

rich-media-1
De første to vogne afhentes på mandag, mens man først forventer at få de sidste inden majssæsonen.

Elektrisk styring

Alle otte vogne hos Skamstup Maskinstation leveres med elektrisk styring til de drejbare aksler, noget som fra i år kan tilvælges direkte fra den danske importør af Krone i Danmark, Brøns Group.

- Vi monterer den elektriske styring, så der i stedet for den mekaniske styre-stang, så er forbindelsen til traktoren ligesom på mange gyllevogne med en wire, fortæller Claus Fey, produktchef for Krone hos Brøns Group.

- Det betyder blandt andet, at styringen foregår over Isobus, og dermed trækkes strømmen også denne vej. Det gør det muligt for chaufføren at tvangsstyre, og dermed overstyre akslerne i bakket terræn, eller hvis der skal drejes ekstra skrapt, fortæller han.

Han fortæller også, at man har mærket en ret god interesse for TX-vognene hos Brøns, og man med leveringen til Skamstrup kommer op på 25 nye TX-vogne leveret i Danmark i sæson 2020.

rich-media-2
Claus Fey fra Brøns fortæller, at man nu har styr på en alternativ løsning til styring af hjulakslerne, i stedet for den mekaniske styrestang, som ses på billedet her.

Klar til semi-faste kørespor

Hos Skamstrup Maskinstation skal der foruden den nye elektriske styring også leveres hydraulikklapbart stoflåg på alle vogne.

- Vi har lige nu et 14 meter system, med skårlægning og gyllenedfældning i 14 meter faste kørespor, men interessen for at komme op på et system med 36 meter faste spor til gyllevogn og frakørselsvogn, og dermed græsskår for hvert 18 meter er noget vi vil prøve at praktisere i fremtiden, og dermed er det rart med den klapbar top på Krone-vognene, fortæller Torben og forklarer, at det klapbar låg kan være med til at fange græsstrålen fra finsnitteren, som skal kaste skåret ni meter over i frakørselsvognen.

rich-media-3
Torben Kamp er indehaver af Skamstrup Maskinstation.