Blunk GmbH er én af Tysklands største maskinstationer med 230 mand, 84 traktorer og over 30 lastbiler.

TYSKLAND: Du har helt sikkert set dem på Facebook, YouTube eller måske, når du er kommet kørende i Tyskland: Grønne Fendt-traktorer med bachefarvet fælge.

- Vi har valgt farven som et sikkert tegn for, at man tydeligt kan se, at det er vores traktorer, fortæller Henrik Blunk, medejer af Blunk GmbH, som er en familieejet virksomhed, hvor Henrik og hans bror, Jochen, er anden generation.

Vi flytter gerne en finsnitter 100 eller 200 kilometer mellem afdelingerne om natten, og det giver en rigtig høj udnyttelsesgrad

- Henrik Blunk, direktør og medejer af Blunk GmbH

rich-media-1
Joachim Blunk begyndte hele maskinstations-eventyret med denne Fendt: En Favorit 626 LS Turbo.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Maskinstationen blev grundlagt i 1982 af Henriks far, Joachim Blunk, der startede med at køre lidt ud med en slamsuger.

I begyndelsen voksede maskinstationen langsomt, og det hele tog for alvor fart, da muren faldt i 1989.

- Der åbnede sig pludselig en masse muligheder øst på, da mange af vores kunder begyndte at købe ejendomme i det tidligere Østtyskland, siger Henrik Blunk, som samtidig fortæller, at der fra maskinstationens hovedsæde ved Neumünster blot er 50 kilometer til den tidligere grænse mellem Øst- og Vesttyskland.

- Det betød, at vi i begyndelsen fik rigtig meget landevejstransport, og det var ikke holdbart i længden. Derfor åbnede vi endnu en afdeling af maskinstationen i begyndelsen af 90'erne i det tidligere Østtyksland.

Dette var ikke den sidste underafdeling af Blunk, som i dag driver maskinstation fra fem lokationer fordelt fra det nordlige til det vestlige Tyskland.

rich-media-2
Tre ud af de 30 gylletræk hos Blunk. Bemærk, at alle er udstyret med dæktryksregulering.

- I dag har vi 320 kilometer til den sydligste afdeling, 220 kilometer til den mest østlige afdeling og 150 kilometer til den nordligste, som befinder sig ganske tæt på den danske grænse.

Den nordlige afdeling kom først til i 2017, da en maskinstation rettede henvendelse til Blunk som en del af et generationsskifte.

Ikke unødigt vokseværk

Henrik Blunk fortæller, at maskinstations voldsomme størrelse har flere fordele. Fordele, som gør, at man hos Blunk fortsat er ude efter nye afdelinger.

- Vi får en hundred procent udnyttelse af maskineriet, hvilket er en kæmpe fordel. Vi flytter gerne en finsnitter 100 eller 200 kilometer mellem afdelingerne om natten, og det giver en rigtig høj udnyttelsesgrad. Hvor højt den ligger, vil Henrik Blunk dog ikke røbe.

Han gør dog opmærksom på, at man ikke bare skal vokse for at vokse

- Det gælder om at vokse sikkert. Der er ikke meget ved at vokse i størrelse, hvis der i sidste ende bliver tale om kvantitet fremfor kvalitet i det arbejde, vi udfører for vores kunder.

rich-media-3
I disse år har man fem forskellige finsnitter-mærke for at afprøve markedet (og forhandlerne) for hvilket ene mærke man vil satse på i fremtiden.

- Vi har en sælger i hver af de fem afdelinger, som først og fremmest har til opgave at få besøgt kunderne og lave opfølgning på opgaver lige fra ensilering til såning. Det er som regel også den person, som udfører kvalitetstjek af arbejdet. Det er ekstremt vigtigt, at vi med så mange medarbejdere ikke pludselig bliver sjusket eller lignende, fortæller Henrik Blunk, som sagtens kan se maskinstationen vokse i fremtiden.

- Landbrugene bliver større og større, så der er mange fordele i, at vi følger med i den udvikling.

Størrelse betyder noget

Men det er ikke kun udnyttelse af maskineriet, som er en fordel hos Blunk. For jo flere maskiner, der er på maskinstationen, jo lettere er det at have sine egne servicefolk.

rich-media-4
På værkstedet har man egen prøvebænk til bremser. Der er stor fokus på bremsere i Tyskland, og med denne er Blunk i stand til selv at syne alle trailere på maskinstationen.

- Vi kan pludselig udnytte egne folk på værkstedet og til servicering af maskinerne.

Den tyske maskinstationsejer nævner også det faktum, at størrelse og dermed volumen har stor indflydelse, når der skal købes nyt maskineri.

- Vi har kørt Fendt-traktorer siden begyndelsen, og det fortsætter vi med. De falder rigtig godt i vores smag, og i dag har vi 84 Fendt-traktorer. Alle er enten Fendt 700, 800, 900 eller 1000-serie, og alle - på nær 700-serien, er udstyret med VariGrip, som er Fendts integeret dæktryksreguleringssystem.

Det samme gælder på flere af maskinstationens gyllevogne. Her er der også dæktryks-regulering, og Henrik undres over, at der ikke er flere producenter, som tilbyder denne løsning.

rich-media-5
Henrik Blunk undrer sig meget over, at det kun er Fendt, som tilbyder en så færdiglavet løsning til regulering af lufttrykket med producentens VariGrip.

- Jeg forstår ikke, hvorfor det kun er Fendt, der leverer denne fabriksmonteret-løsning? Vi kunne ikke drømme om at besøge en kunde med en gyllevogn uden at have dæktryksregulering på både traktor og vogn.

Hos Blunk køber man 20 nye Fendt-traktorer hvert år, og der handles altid hos Raiffsen, som er samme Fendt-forhandler, der også ejer to forretninger i Danmark.

- Serviceniveauet er utrolig højt, og det er også med til at afgøre hvilke traktorer, vi køber.

I gennemsnit kører hver traktor 1.500 timer om året hos Blunk.

rich-media-6
En meget stor del af finsnitternes timer foregår i afgrøder, som ensileres til biogas. I alt råder Blunk over 15 finsnittere. Foto: Blunk.

- Finsnittere og mejetærskere har altid været Claas, men eftersom Raiffsen også er blevet forhandler af maskineri til grovfoder fra Fendt, så har vi også fået Fendt-græsmaskiner ind i maskinhuset, fortæller Henrik Blunk, som netop i disse år kører med flere forskellige finsnittere:

- Vi råder faktisk både over Fendt, Claas, Krone, John Deere og New Holland-finsnittere. Vi overvejer at købe ét brand og lave vores egne sammenligninger i disse år for hvilke finsnitter-mærke, vi vil satse på.

Fastholde af medarbejdere

En anden fordel ved at have mange maskiner, og mange nye maskiner er en fastholdelse af medarbejdere.

- Ligesom i Danmark har vi også svært ved at finde de kvalificerede medarbejdere til vores maskiner. At der køres i nye maskiner betyder derfor rigtig meget - men det gør ikke det hele, påpeger Henrik Blunk.

rich-media-7
Fem af de 35 lastbiler hos Blunk. Foto: Blunk.

- Vi forsøger også at køre med seks dags arbejdsuge, og vi værdsætter de medarbejdere, som har en familie. Det betyder, at vi har en økonomisk bonus til de medarbejdere, som har børn. Har man børn i en ung alder, så bliver fridage også betragtet som meget vigtige. Det betyder, at vi har flere medarbejdere med 10, 20, 25 års jubilæum, og vi har netop afholdt 30 års jubilæum for en medarbejder.

Lokal logistik

Til trods for fem afdelinger føler medarbejderne fra Blunk sig hjemme i alle afdelinger.

- Vi gør rigtig meget ud af at arbejde på stort set samme måde. Det betyder blandt andet, at vi benytter Agrarmonitor, som er et management system til styring af samtlige køretøjer og medarbejdere. Vi har brugt programmet i to år, og det giver et rigtig godt overblik for alle, påpeger Henrik Blunk.

rich-media-8
Sammenrivning af slæt græs i sommeren 2018. Foto: Blunk.

I programmet kan alle holde styr på, hvem der er på arbejde, hvad de laver og præcis, hvor de kører.

- Det hele kan ses på skærme i de enkelte afdelinger eller på medarbejdernes smartphone. Det giver ikke kun en vished medarbejdere imellem og mellem leder og medarbejder, men det giver også klarhed over samtlige kunder.

rich-media-9
Dækning af sukkerroer i efteråret 2016. Foto: Blunk.

- Kunderne kan enten vælge selv at opretter marker og ejendomme i systemet, eller lade os gøre det. På den måde finder vi altid frem til den rigtige mark ligegyldigt om den medarbejder, der kommer har været der hundredvis af gange, eller om det er første gang han er der.

- Det giver det totale overblik, og det er noget vores kunder også sætter pris på.

Henrik Blunk fortæller desuden, at de enkelte kunder afholder alle transportomkostninger.

rich-media-10
Roeaktiviteten er også ret stor hos Blunk, og man råder både over Holmer roeoptagere, renselæssemaskiner samt selvkørende gyllenedfældere. Foto: Blunk.