For maskinstationer, som ofte har meget vejtransport, kan dækslid hurtigt blive en meget stor udgiftspost. Derfor udvikles der i disse år flere nye teknologier, som kan være med til at reducere disse udgifter væsentligt. Én af dem er dæktryks-teknologi, hvor der pumpes luft i dækkene til vejkørsel og omvendt lukkes luft ud af dækkene ved markkørsel.

Men et andet område kunne meget vel være at kigge på dækkets mønster. Det i hvert fald, hvad Michelin arbejder med på det nye Roadbib-dæk, som Kni Maskinstation har kørt test med siden efteråret 2017.

Artiklen fortsætter efter annoncen

At have Roadbib-dækket monteret på en mejetærsker vil være helt ideelt.

- Jens Hansen, indehaver af Kni Maskinstation.

- Jeg synes, det er rigtig spændende, at man nu kigger på, om det traditionelle dækmønster mon trænger til en opdatering og et re-design, fortæller Jens Hansen, indehaver af Kni Maskinstation.

- Efter et års test med Roadbib-dækkene vil jeg sige, at det faktisk er det tætteste, vi kommer på en løsning, som placerer sig mellem et bælte og et traktordæk.

Større komfort

Roadbib-dækket fra Michelin består af 52 dækklodser, og det giver en større kontaktflade på hele 60 procent sammenlignet med et normalt traktormønstret dæk. De mange blokke giver ifølge Michelin en bedre selvrensning, når traktoren kører fra mark til vej, og desuden skulle det give mindre dækstøj. Indtil videre produceres dækket i 600/70 R30 fordæk samt 710/70R42 bagdæk med en diameter på 2,05 meter, og det er netop sådan et dæk, som Kni Maskinstation har monteret på en John Deere 8530.

Maskinbladet møder Kni Maskinstation i marken i efteråret 2018, hvor majsensileringen er begyndt, og den John Deere 8530, som er udstyret med Roadbib-dækkene, kører med en 45 kubikmeter Joskin-frakørselsvogn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinfører Jesper Bilde Laursen sidder på førersædet, og det har han faktisk gjort i stort set alle timer, som traktoren har kørt på de lidt specielle dæk.

- Traktoren har primært lavet arbejde med meget vejtransport som frakørsel af græs igennem sommeren samt kørt med slamsuger, men den har også presset halm med en Claas Qudrant-presser og kørt gylle i foråret med en Samson PG28 med slangebom, fortæller Jesper Bilde Laursen, mens traktoren suser afsted fra køresiloen og med retning mod marken, hvor endnu et læs majs hentes hjem fra finsnitteren.

Under vejtransporten bemærkes det utroligt høje komfortniveau, som vejdækket giver:

- Der er hverken spejlearme eller pedaler, som sidder og ryster. Det er meget normalt med en 8030-serie fra John Deere, når topfarten på landevejen opnås, bemærker Jesper Bilde Laursen.

Bedre mod græsmarken

Men det er ikke kun på vejen, at dækket gør det godt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kni Maskinstation har opdaget, at dækket i 90 procent af alle tilfælde klarer sig fuldt ud lige så godt som et traditionelt dæk med traktormønster.

- Under tørre forhold trækker dækket lige så godt, som et traditionelt traktordæk, og faktisk oplever vi flere spor fra de traditionelle traktordæk i eksempelvis en kløvergræsmark. Med Roadbib-dækkene kan vi uden problemer dreje skrapt rundt i kløvergræsmarken, uden at kløveren tager skade. Det er vi meget imponerede over, fortæller Jesper Bilde Laursen.

Jens Hansen tilføjer, at han derfor godt kunne tænke sig Roadbib-dæk til maskinstationens tre finsnittere.

- Sammen med lufttryksreguleringen på vores finsnittere vil Roadbib-dækkene være med til, at vi bliver ekstra skånsomme i kløvergræsmarken. Jeg er ikke bekymret for, at det bliver et problem i en fedtet majsmark, da en finsnitter med træk på alle hjul - og som kun skal trække sig selv - meget sjældent vil få problemer; selv med Roadbib-dækkene.

Jens Hansen ser også muligheder i en lang række andre selvkørende kørertøjer som sprøjter og mejetærsker:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- At have Roadbib-dækket monteret på en mejetærsker vil være helt ideelt, når vi eksempelvis høster udlægsmarker.

Et sommer- og vinterdæk

Under den tørre majsensilering i 2018 har dækkene heller ikke nogle problemer med at være med. Men det mest optimale var ifølge Jens Hansen at have to dæk til hver traktor.

- Hvis du har en traktor på maskinstationen, som måske kører gylle med slangebom om foråret, og som kører græs og majs fra resten af året, så kan man uden problemer montere Roadbib-dækkene på traktoren året rundt. Men skal traktoren pløje, så eller lave andet mere krævende arbejde i forårs-sæsonen er de tradionelle traktordæk den mest optimale løsning her, forklarer han og fortsætter:

- I den optimale verden skulle vi have to dæk til hver traktor - et sommerdæk og et vinterdæk. Når forårsarbejdet er ovre, vil vi montere Roadbib-dækket, og når majsen skal ensileres, kunne man montere de traditionelle traktordæk. På den måde vil man reducere voldsomt på udgifterne til dæk.

Slidmæssigt er det svært at se, at Roadbib-dækkene er et år gammel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er faktisk ikke et markant slid på dækkene, som jeg er sikker på, at vi ville have oplevet, hvis der var tale om tradionelle traktordæk, fortæller Jens Hansen, som dog ikke decideret har et traktordæk, som har kørt præcis samme antal timer med præcis samme arbejdsopgaver, som han kan sammenligne med.

På Kni Maskinstation ser man frem til, at dækkene kommer i endelig produktion og kan tilbydes i flere størrelser end den, som på nuværende tidspunkt er monteret på én af maskinstations John Deere 8530'ere.

Jens Hansen er desuden lidt af en dæk-nørd, og han er meget opmærksom på, hvilke dækmontering der klarer sig bedst til de forskellige opgaver - og det ses tydeligt i maskinhuset hos Kni Maskinstation, hvor der både er maskiner med lufttryksregulering, maskiner med dobbelt hjul, maskiner med brede hjul, høje hjul - og nu også 'vej-hjul'.