Siden Vogn Maskinstation for tre år siden fik leveret sit første sæt dobbelthjul har der ikke været nogen tvivl om effekten. Derfor kører maskinstationen nu med flere dobbelthjulmonteringer på traktorer og selvkørende gyllenedfælder og endda også på én af maskinstationens gyllevogne.
Det ene gyllesæt på maskinstationen består næsten kun af dobbelthjulmontering: En Case IH Puma 200 CVX med Samson PG20 gyllevogn har dobbelthjulmontering på både for og bagaksel af traktor, samt på den forreste aksel af gyllevognen, som desuden er trækkende, idet gyllevognen er leveret med træk på forreste aksel.
Vi går aldrig tilbage til 'normal' dækmontering igen.
- Martin Jakobsen, Vogn Maskinstation
- Det er helt tydeligt, at de dobbelthjul har en effekt, fortæller Martin Jakobsen, som ejer Vogn Maskinstation sammen med sin bror, Ulrik Jakobsen.
De to brødre driver Vogn Maskinstation, som primært har mindre traktorer til at klarer arbejdsopgaverne:
- Vi har otte Case IH Puma-traktorer og blot to Magnum'er, fortæller Martin Jakobsen.
Tydelig forskel
Vogn Maskinstation har nu tre års erfaring med dobbelthjul, som blev leveret til én af maskinstationens Puma-traktorer.
- Traktoren stod på nedslidte dæk, og i den forbindelse snakkede jeg med Skodborg Dækservice om prisen på nye dæk, og Felix Ratgen fra Skodborg Dækservice, spurgte, om ikke jeg var interesseret i at prøve dobbelt dæk i en måned.
- Det er nu tre år siden, og vi går aldrig tilbage til "normal" dækmontering igen, fortæller den nordjyske maskinstationsejer og påepger, at der er tydelig forskel på de traktorer, som kører med dobbelt hjul og de, som ikke gør:
- Forskellen kan især mærkes ved nedfælding af gylle i sortjord. Der kan Puma'en med dobbelt hjul på traktor og forreste aksel på gyllevogn, langt bedre kører sammenlignet med et tilsvarende sæt med "normal" dækmontering.
Sparer fontvægt
I dobbelt hjulmonteringen er lufttrykket nede på 1 til 1,2 bar tryk, og det betyder, at trædefladen er ganske stor på dækkene, og det kan den nordjyske maskinstation mærke i de lave arealer:
- Når vi kører og ensilere græs i lave engarealer, så kan traktoren med dobbelt hjul langt bedre klarer sig foran frakørselsvognen, og det gælder også ved ensilagestakken, fortæller Martin Jakobsen og forklarer, at den traktor, som kører med dobbelthjul, ikke behøver en frontvægt for at klatre over ensilagestakken med fyldt vogn.
- Derfor har vi til sæsonen 2016 investeret i endnu et sæt dobbelt hjul til den anden traktor, som også kører med 40 kubikmeter vogne.
Martin Jakobsen er ikke nervøs for at overføre store kræfter gennem de forholdsvis små hjul, som sidder på den specielle fælg, hvor to dæk sidder på én fælg:
- At vi har fire dæksider til at klare arbejdet betyder helt sikkert meget.
Også på maskinstationens selvkørende Terra-Gator sidder der dobbelt hjul i bag.