Ulrik Bremholm fra Langeland har sendt 1.001 gris af sted mod Kina. De skal sælges gennem den kineiske onlineplatform Tmall.

De ved det ikke selv, men Danish Crown har store forhåbninger til 1.001 helt specielle grise fra gården Rubenlund på Langeland hos andelshaver Ulrik Bremholm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Grisene udgør nemlig den vigtigste ingrediens i en stor kampagne på den kinesiske onlineplatform Tmall op mod det kinesiske nytår i midten af februar.

Tmall er ejet af den kinesiske nethandelsgigant Alibaba, som Danish Crown i august underskrev en partnerskabsaftale med. Under overskriften "1.001 gris" tager nytårskampagnen - præcis som fortællingen om Alibaba - sit udspring i et eventyr.

De kinesiske onlinekunder stiftede bekendtskab med eventyrgrisene allerede i forbindelse med den såkaldte "Double Singles Day" - også kaldet "Double 11" - den 11. november.

- Det er den helt store handelsdag i Kina inden for onlinehandel, så derfor havde vi planlagt en række aktiviteter sammen med Tmall, der skulle øge kendskabet til Danish Crown og vores produkter, fortæller underdirektør Søren Tinggaard fra eksportafdelingen i Danish Crown Pork.

Kampagnen blev dermed startskuddet til det nye samarbejde, der med et slag gør Danish Crowns produkter tilgængelige for Alibabas 466 millioner årlige brugere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Om det udvikler sig til et eventyr for Danish Crown, kan kun tiden vise.

- Vi har store forhåbninger til aftalen, for den giver os adgang til en stærkt stigende gruppe af købedygtige kinesiske forbrugere, der foretrækker at købe kødet til den daglige husholdning online, siger Søren Tinggaard.

I begyndelsen af december bliver kødet sendt med containerskib for at nå til Kina inden februar, hvor de kinesiske onlinekunder hos Tmall får mulighed for at bestille udskæringer af grisene til det kinesiske nytår.