Seges, Videncenter for Svineproduktion har sat en kampagne i gang med fokus på, hvad producenterne kan gøre anderledes og bedre, for at mindske pattegrisedødeligheden. Kampagnen har fået navnet PattegriseLIV.

I 2014 satte svinesektoren, sammen med fødevareministeren og repræsentanter for slagterier, dyrlæger, dyrevelfærds- og forbrugerorganisationer og detailhandlen, et nyt ambitiøst mål for pattegriseoverlevelse. Det skete, da fødevareministeren inviterede til topmøde med det formål at sikre en svineproduktion, hvor dyrevelfærd og vækst går hånd i hånd. I topmødets erklæring forpligter deltagerne sig til at arbejde for, at overlevelsesraten for smågrise øges med én gris pr. kuld i 2020.

I 2013 var 22 procent af alle pattegrise enten dødfødte eller døde inden de var fravænnet. Det tal skal ned under 20 procent i 2020, og det er årsagen til, at Seges, VSP sætter en kampagne i gang med fokus på, hvad producenterne kan gøre anderledes og bedre.

- For mange døde pattegrise er et problem for branchen. Det gælder både velfærdsmæssigt og økonomisk, at vi med stor fordel kan reducere dødeligheden, hvilket vi også har forpligtiget os til på sidste års dyrevelfærdstopmøde, fortæller Rikke Ingeman Svarrer, der er projektleder på PattegriseLIV.

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind