Danish Crown melder om, at noteringen falder endnu en gang.

Ifølge Danish Crown tager noteringen endnu et dyk med 30 øre. Noteringen ender derfor på 11,10 kroner pr. kilo slagtesvin.

Markedsberetningen fra Danish Crown: Aktiviteten på det globale marked for grisekød holdes fortsat i en skruestik af coronakrisen. Genåbningen er i gang i Europa, men det er ikke nok til at skabe et stemningsskift i markedet.

- Som vi ser det, lurer alle på hinanden i øjeblikket, så det handler om, hvem der blinker først. Bliver det forbruget i Europa, der kommer op på normalt niveau for årstiden, eller bliver det Kina, der igen begynder at købe ind i store mængder. Det er umuligt at spå om, men der er gang i telefonerne, for alle er bange for at misse toget, når det kører, siger Lars Albertsen, der er global salgsdirektør i Danish Crown Pork.

Mens der var en god afskibning til Kina i hele den periode, hvor landet var lukket ned på grund af corona, så er der opstået et vakuum, efter det kinesiske samfund er kommet i gang igen.

Forklaringen er en kombination af ophobede mængder i de kinesiske havne og et løft i importen fra USA, så derfor har Kina været rigeligt forsynet de seneste uger.

- Det er meget svært at spå om, hvornår der igen kommer fart på eksporten til Kina. Temperaturen i forholdet mellem USA og Kina er kølet betragteligt, og samtidig er der indikationer på stigninger i forbruget. Nedgangen i eksporten ud af Europa betyder, at vi ikke har det samme forspring på afregningen til Tyskland som for et par måneder siden, men årstiden taget i betragtning er vi fortsat godt med, siger Lars Albertsen.

Markedet for søer i Europa har nærmest været lammet i en periode, men på det område begynder der nu at være lys for enden af tunnelen. WestCrown har genstartet produktionen og om alt går vel, vil kapaciteten være tilbage på normalt niveau i løbet af et par uger.

- Vores medarbejdere i Skærbæk har leveret en fantastisk indsats og gjort en kæmpe indsats for at nedbringe antallet af udsatte søer. Nu handler det om at få afsætningen tilbage til det normale, for det er vejen til en bedre afregning for søerne, siger Lars Albertsen.