Corona-krisen sætter dagsordenen på det europæiske marked for fersk grisekød lige nu. Efterspørgslen ligger på et lavt niveau, og det sætter sig i priserne.

- Alle aktører er i venteposition. Forædlingsindustrien kører på lavt blus og kører deres lagre ned på et absolut minimum. Foodservice er forsat underdrejet på grund af nedlukningen. Detailhandlen køber jævnt, men det er småt med kampagner på grisekød i det nuværende marked. Vi får meldingerne om, at forbrugerne bredt i Europa er tilbageholdende, når de køber ind. Med andre ord er det usikkerheden, der har sat sig i markedet, fortæller Lars Albertsen, der er global salgsdirektør i Danish Crown Pork.

Priserne på delstykker er generelt under pres. Den manglende efterspørgsel fra særligt Foodservice gør, at en række europæiske slagterier er i markedet med varer, som de normalt afsætter regionalt, og det har forskubbet balancen.

- Corona-krisen har bragt mange i en situation, hvor de simpelthen ikke ved, hvor og til hvem de skal sælge deres varer. På grund af vores store eksport er det ikke uvant for os at skulle omdirigere store mængder nærmest fra uge til uge, men det gør vi heller ikke, uden det koster lidt på priserne. På den positive side har vi kunder til vores varer, og vores sælgere over hele verden hænger i, så jeg er fortrøstningsfuld, men det er træls at se priserne falde på et tidspunkt, hvor der grundlæggende er et underudbud af grisekød på verdensmarkedet, siger Lars Albertsen.  

Til markederne udenfor Europa er der et godt salg til Japan og en god interesse fra Sydøstasien. Uroen i Europa og USA får de kinesiske indkøbere til at holde igen, men der er stadig en jævn eksport til Kina.