Markante stigninger i den tyske notering kalder på prisstigninger på korte kontrakter for fersk grisekød, men markedet er svært, lyder det fra Danish Crown.

Efter en lang periode med et positivt marked og en stærk bred efterspørgsel er det nu en række ubekendte, der fylder mest på det europæiske marked for fersk grisekød.

- Der er intet, der lige nu peger i retning af prisfald, men omvendt er det småt med impulser, der kan drive priserne i vejret. Kort fortalt er efterspørgslen jævn, men heller ikke mere, fortæller Lars Albertsen, der er global markedsdirektør i Danish Crown Pork.

I det øvrige Nordeuropa stiger noteringerne, men det bunder først og fremmest i en mangel på slagteklare grise. I Tyskland blev der i 2019 slagtet 1,8 mio. færre grise end året før, og i sidste uge var den samlede slagtning i Tyskland under 900.000 grise, hvilket er lavt i et land, der i en årrække lå omkring en million slagtede grise om ugen.

Ikke første gang

- Det er ikke første gang, vi ser den her ubalance i Tyskland, hvor slagteriernes kapacitet er markant større end antallet af slagteklare grise. Konkret er vi selv gået ned i slagtning på vores tyske slagteri, fordi der simpelthen ikke grise nok til at fylde slagteriet.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det har de tyske landmænd helt naturligt brugt til at presse prisen på grisene op, men det er ikke stigninger, som kan presses videre ud til kunderne i det nuværende marked, siger Lars Albertsen.

I Europa er de relativt høje priser på grisekød med til at lægge en dæmper på efterspørgslen. Samtidig gør det omfattende udbrud af corona-virussen, at der ikke er samme fart på eksporten til Kina som for en måned siden, så udbuddet af fersk kød i Europa er steget.

- Salgsmæssigt ser det okay ud. Vi har en pæn ordrebeholdning, men på den del af vores varer, vi omsætter på korte kontrakter, er det meget svært at komme igennem med de prisstigninger, som de markante stigninger i den tyske notering ellers kalder på. Med andre ord er markedet ude af balance, og det giver en vis usikkerhed, som først forsvinder, når vi igen ser et løft i efterspørgslen, siger Lars Albertsen.