Nyheden om Nettos skifte til grisekød fra grise opdrættet uden brug af antibiotika tog onsdag de danske medier med storm. Også Danish Crown og Danish Crowns ejere fik positiv omtale.Der er imidlertid andelshavere som er uforstående overfor Danish Crowns kommunikation i forbindelse med lanceringen. Det er særligt et enkelt afsnit i pressemeddelelsen, der har fået ejerne til at bede om en forklaring:

'Overdrevet brug af antibiotika til grise kan på sigt udgøre en reel trussel mod den danske folkesundhed, da det øger risikoen for udvikling af multiresistente bakterier. Derfor introducerer Danish Crown nu kød fra grise opdrættet uden brug af antibiotika på det danske marked.'

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har været bevidste om, at der er behov for en meget skarp stillingtagen, for at komme tydeligt igennem med budskabet. Vi er meget bevidste om, at vores andelshavere gør, hvad de kan for begrænse forbruget af antibiotika, men vi ved også, at en del danske forbrugere har fravalgt grisekød efter den hidsige debat om resistens, og dem vil vi gerne vinde tilbage, siger Astrid Gade Nielsen, der er kommunikationsdirektør i Danish Crown.

Astrid Gade Nielsen er uenig i, at formuleringen sætter den almindelige konventionelle produktion i et dårligt lys.

- Hvis vi havde skrevet, at overdrevet forbrug ?i Danmark? på sigt kan udgøre en trussel, så kunne jeg forstå, at de danske landmænd følte sig trådt på. I mine øjne minder det her om dengang økologisk kød kom på markedet i slutningen af firserne, hvor mange konventionelle landmænd oplevede promoveringen af økologisk kød som en indirekte kritik af deres produktion. Jeg synes i stedet, det samlede danske landbrug bør være stolte af, at danske landmænd evner, at møde den kritik vi får fra omverdenen med konkret handling, siger Astrid Gade Nielsen.

Danish Crown frygter heller ikke, at lanceringen af samarbejdet med Netto vil skade afsætningen af konventionelt grisekød i Danmark.

- Vi møder markedet og forbrugerne, og det er vejen til at løfte værdien af grisekød i bred forstand. Vi mærker en stigende interesse for vores produkter fra de danske detailkæder, og det skyldes ikke mindst vores brede produktpallette og vores vilje til at gå nye veje, siger Jais Valeur.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Svineproducenter raser

Danske Svineproducenter er i samme ombæring ude med en voldsom kritik af Danish Crown.

- Danish Crown og Salling Group benytter sig af folkeforførelse baseret på tykke løgne i deres lancering af OUA-kødets debut i danske Netto-butikker".

Sådan siger Torben Hauskov, der er formand for Danske Svineproducenter, og han lægger ikke fingrene imellem. Han er er både vred og skuffet, fremgår det af en pressemeddelelse fra organisationen.

- Dansk svinekød er fri for antibiotika. Det ved man godt hos både Danish Crown og Salling Group, for det viser Fødevarestyrelsens stikprøvekontrol år efter år. Derfor er det fuldstændigt utilstedeligt, når Danish Crown og Salling Group benytter sig af 'fake news' ved at insinuere det modsatte", fastslår han i meddelelsen.