Psykologisk tryghed er et utraditionelt redskab, der vil øge produktiviteten samt mindske udskiftning af medarbejdere og antallet af arbejdsulykker.

I den seneste tid har mange af mine forløb handlet om paradokset mellem resultatskabelse og trivsel på arbejdspladsen. Når resultaterne udebliver, har man som leder tendens til at "stramme ind" og blive lidt mere kontrollerende. Det har ofte en god kortvarig effekt, men ender med at falde tilbage, fordi leder ikke kan vedholde gejsten, ikke har tid til at kontrollere alle steder eller medarbejderne reagere på den kontrollerende ledelsesstil.

"Jeg kan ikke have tillid til mine medarbejdere, når de ikke leverer det, de skal" er et typisk udsagn. Men hvad kommer egentlig først? Det er ligesom hønen og ægget. "Hvad nu hvis, du udviser oprigtig tillid til dine medarbejdere. Kommer resultaterne så ikke?" Det fører ofte til en snak om den store forskel, der er på tillid og tryghed. Lederen er først lykkes med tillidsbaseret ledelse, når der er skabt tryghed hos medarbejderen. Tryghed til at melde klart ud, når der for eksempel er tvivl eller usikkerhed. Det er ikke bare dig som leder, der skal agere tillidsfuldt. Du skal skabe en tillidsbaseret kultur. Det findes der et begreb for: Psykologisk tryghed.

Medarbejdere med ideer trives

Hvis du som leder vil lykkes med at skabe en stærk organisation, der kan håndtere usikkerheder, bør du interessere dig for at skabe en høj grad af psykologisk tryghed. Det handler dybest set om, at man som medarbejder oplever, at man kan sige, hvad man tænker og være den, man er uden at frygte reaktionen fra ens ledere, kollegaer og medarbejdere. Det handler om, at man tør komme med idéer, ytre bekymringer og tvivl, italesætte fejl og uhensigtsmæssigheder, stille spørgsmål og samtidig føle sig tryg ved at gøre det. Undersøgelser viser en stor sammenhæng mellem en høj grad af psykologisk tryghed, og det at være en velfungerende og højtydende organisation.

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind